برنامه ريزي براي افزايش 9 ميليون تني توليدات كشاورزي در كشور

كرج- ايرنا- معاون امور توليدات دامي وزير جهاد كشاورزي از برنامه ريزي براي افزايش 9 ميليون تني انواع توليدات كشاورزي در كشور خبرداد.

به گزارش ايرنا، حسن ركني بعد از ظهر شنبه در حاشيه بازديد از موسسه علوم دامي كشور مستقر در كرج در جمع خبرنگاران، مديران و كارشناسان اين موسسه به اجراي طرح هاي تحقيقاتي مختلف در جهت بهبود كمي و كيفي محصولات كشاورزي اشاره كرد و گفت: يكي از بزرگترين طرح هاي وزارت جهاد كشاورزي در جهت ارتقا كمي و كيفي محصولات كشاورزي در جنوب كشور آغاز شده است.
وي اظهار داشت: اگر به دنبال ارزش افزوده در كشور هستيم، در زيربخش هاي كشاورزي بايستي به سمت افزايش آن باشيم، زيرا افزايش توليدات در بخش دام و طيور ايجاد ارزش افزوده مي كند.
وي تاكيد كرد: توليد كاه و جو ارزش افزوده است ولي زماني كه تبديل به ارزش بيشتري مي شود كه تبديل به محصولي همچون پروتئين شود.
ركني در خصوص طرح افزايش توليد 9 ميليون تني محصولات كشاورزي گفت: اين افزايش توليد در قالب طرح 550 هزارهكتاري احياي اراضي خوزستان در جنوب كشور انجام مي شود كه كشت هاي جديدي در آن اجرائيي مي شود.
وي افزود: در كنار اجراي احياي اين اراضي به دنبال آن هستيم تا در توليد و افزايش محصولات دامي فعاليت هاي جديدي انجام شود كه منجر به انعقاد قراردادهاي شده كه توليد خوراك هاي مناسب از سرشاخه هاي نيشكر براي دام و طيور از جمله اين قراردادها است.
معاون وزير جهاد كشاورزي به طرح هاي ديگري همچون استفاده از محصولات فرعي همچون پوست پسته اشاره كرد و بيان داشت: در سال جاري به صورت پايلوت اقدامات اجرائي استفاده از اين محصول فرعي به ميزان حدود 500 هزار تن پوست پسته آغاز شده است.
وي گفت: قرار است تا براي نخستين بار بخشي از اين پوست هاي پسته را به شكل سيلو در واحدهاي توليدي استفاده كنيم و اميدواريم حاصل آن در سال آينده با ارزيابي هاي انجام شده از توليدكنندگان نتايج مثبتي در برداشته باشد تا بتوانيم اين كار را توسعه دهيم.
ركني همچنين به تحقيقات بخش طيور اشاره كرد و افزود: به روز كردن بعضي از كارهاي تحقيقاتي روي لاين موجود طيور مورد بحث است، در حاليكه لاين موجود يك مجموعه ارزشمند و اقتصادي مناسب دارد ولي نياز است تا صفات اقتصادي خود را به لاين هاي موجود دنيا نزديك كند كه لازمه آن طرح و تحقيقات محققين است.
وي بعضي از ابتكارات، خلاقيت، اكتشافات و نوآوري ها در موسسه علوم دامي را راهگشاي كار دانست و اضافه كرد: فعاليت هاي مستمر اصلاح نژادي از جمله اين برنامه ها در اين موسسه است.
**توليد ملكه زنبور عسل به شكل تجاري براي نخستين بار در كشور
معاون امور توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي به فعاليت هايي در بخش زنبور عسل نيز اشاره كرد و گفت: در سال جاري براي نخستين بار توليد ملكه زنبور عسل به شكل تجاري در كشور انجام شد كه به واحدهاي توليد كننده زنبور عسل ملكه فرستاديم تا بخشي از نيازهاي تامين ملكه در كلوني هاي مختلف در سطح كشور را پوشش دهيم.
وي افزود: در سال جاري سه هزار ملكه در سطح اين واحدها توزيع شد و اميدواريم اين ميزان به سرعت گسترش يابد.
**پيش بيني توليد 9 ميليون تن شير در كشور تا پايان سال جاري
ركني در ادامه به موضوع توليدات مختلف دامي در سطح كشور اشاره كرد و اظهار داشت: تا پايان سال 93، هشت ميليون و 800 هزار تن شير در كشور توليد شده بود كه اميدواريم اين عدد تا پايان سال جاري به بيش از 9ميليون تن برسد كه براي همين منظور روز به روز خود را تجهيز مي كنيم و در حال اصلاح نژاد، عوامل محيطي و تغذيه اي دام ها هستيم.
وي همچنين به توليد گوشت قرمز نيز اشاره كرد و گفت: در يكسال گذشته 780 هزارتن گوشت قرمز در كشور توليد شد كه اميدواريم در سال جاري به ميزان توليد بيش از 800 هزار تن برسيم.
معاون وزير جهاد كشاورزي يكي از طرح هاي مورد نظر براي افزايش توليد گوشت قرمز در كشور را يك طرح مشترك با موسسه علوم دامي با عنوان توليد دام هاي سنگين دومنظوره دانست و تاكيد كرد: اميدواريم تا با توسعه واحدهاي صنعتي جديد و با استفاده از پتانسيل هاي ژنتيكي جديد بتوانيم به اين هدف دست يابيم.
وي گفت: در اجراي اين طرح از نژادهائي همچون سمينتال استفاده مي كنيم تا به سمت تامين كمبود مواد پروتئيني قدمي برداريم.
ركني همچنين در حوزه توليدات طيور نيز بيان داشت: سال گذشته حدود 150 هزار تن تخم مرغ و مرغ صادرات داشتيم و اميدواريم امسال بازارهاي جديدي همچون روسيه را به بازارهاي صادركننده اين محصولات كشورمان اضافه كنيم.
وي ميزان توليدات تخم مرغ در كشور را بسيارخوب ارزيابي كرد و افزود: با توجه به زيرساخت هاي خوب كشورمان علاوه بر تامين نيازهاي داخلي كشورمان، صادرات خوبي را نيز داريم و اميدواريم شاهد رشد صادرات محصولات پروئيني باشيم.
معاون وزير جهاد كشاورزي همچنين به صادرات 650 هزار تني انواع لبنيات كشورمان به خارج از كشور اشاره كرد و اظهار داشت: اين ميزان صادرات محصولات لبنياتي در تاريخ كشورمان بي نظير بود و اميدواريم در اين حوزه نيز افزايش داشته باشيم.
وي افزايش توليد و صادرات در هر كدام از اين محصولات را نيازمند برنامه هاي علمي پويا و هدفمند به سمت جلو دانست و گفت: براي همين منظور نيازمند رابطه تنگاتنگ با همكاران بخش تحقيقات هستيم.
ركني در اين بخش از سخنان خود به پتانسيل هاي موجود در كشورمان اشاره كردو ادامه داد: ما كشوري داريم كه بسياري از پتانسيل هاي توليدي نهفته دارد و با برنامه ريزي مي توان آن را به فعليت رساند و نياز غذائي مردم كشورمان و همچنين عملي كردن اقتصاد مقاومتي كه مورد تاكيد مقام معظم رهبري هست را داشته باشيم.
معاون امور توليدات دامي وزير جهاد كشاورزي پس از اين نشست از بخش هاي مختلف موسسه علوم دامي كشور مستقر در كرج بازديد كرد.ك/2
6156/1535

سرخط اخبار استان‌ها