۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۳۷
کد خبر: 82398389
T T
۰ نفر
تجهيز بيش از 1700 هكتار اراضي كشاورزي البرز به سيستم هاي آبياري نوين

كرج - ايرنا - مدير آب و خاك و امور فني مهندسي جهاد كشاورزي استان البرز گفت كه از ابتداي سال جاري تا پايان دي ماه شيوه هاي نوين آبياري در سطح 1724 هكتار از اراضي كشاورزي استان اجرا شده است.

حجت الله رضايي روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، افزود: با در نظر گرفتن كمبود منابع آبي در سال هاي اخير، استفاده از روش هاي نوين آبياري امري اجتناب ناپذير به نظر مي رسد، به همين منظور لازم است تدبيري انديشيده شود تا روش هاي نوين و كم مصرف با راندمان بالا جايگزين روش هاي سنتي آبياري در بخش كشاورزي شود.
وي اظهار داشت: استان البرز با توجه به شرايط مناسب كشاورزي، پتانسيل بالايي را در اين حيطه داراست و در اين راستا مديريت آب و خاك و امور فني و مهندسي استان البرز با توجه به سياست هاي كلي دولت كه افزايش بهره وري در بخش كشاورزي و صرفه جويي در مصارف منابع آبي است تسهيلات بلاعوض را در اختيار كشاورزان قرار مي دهد.
رضايي ضمن تببين اين موضوع اضافه كرد: از ابتداي سال جاري تا پايان دي ماه در سطح 1724 هكتار از اراضي زير كشت استان البرز سيستم هاي آبياري نوين به اجرا درآمده است كه بالغ بر 1154 هكتار از اين طرح ها بصورت 100 درصد اجرا شده و در حال بهره برداري است و بيش از 570 هكتار از اراضي نيز داراي 75 درصد پيشرفت فيزيكي است كه اميد است تا پايان سال جاري به بهره برداري برسند.
مدير آب و خاك جهاد كشاورزي البرز افزود: در اين زمينه شهرستان هاي ساوجبلاغ و نظرآباد به دليل وسعت اراضي قابل كشت و با توجه به شرايط آب و هوايي گرم بيشترين اراضي تجهيز شده را به خود اختصاص داده اند.
وي اظهار داشت: بر اساس سند چشم انداز 20 ساله و ماده 145 برنامه پنج ساله توسعه و در راستاي بهينه سازي مصارف آب و توسعه روش هاي نوين آبياري، اين مديريت اعتبارات مورد نياز در اين خصوص را در اختيار كشاورزان قرار داده است.
رضايي گفت: سال گذشته عليرغم تصويب 105 ميليارد ريال اعتبار براي اجراي طرح هاي نوين آبياري در استان فقط 13 ميليارد ريال براي اجراي اين طرح ها تخصيص يافت كه حدود 10 درصد اعتبار تصويب شده بود.
وي اضافه كرد: از محل اين اعتبار توانستيم 970 هكتار طرح هاي نيمه تمام آبياري نوين را اتمام و يا تحويل موقت دهيم.
از سطح حدود 74 هزار هكتار اراضي زراعي و باغي استان البرز تا كنون حدود 12 هزار و 500 هكتار به سيستم هاي نوين آبياري مجهز شده اند.
6156/1535خبرنگار: نوشين طهماسبي**انتشار دهنده:داريوش غفاري

سرخط اخبار استان‌ها