۱۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۲
کد خبر: 82622291
T T
۰ نفر
50 ميليارد ريال براي نوسازي ماشين آلات و ادوات كشاورزي سبزوار

سبزوار- ايرنا- معاون مديركل و مدير جهاد كشاورزي سبزوار گفت: امسال 50 ميليارد ريال اعتبار براي خريد و نوسازي ماشين آلات و ادوات كشاورزي اين شهرستان اختصاص يافت كه تا كنون 12 ميليارد ريال آن جذب شده است.

منصور برغمدي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: پارسال 38 ميليارد ريال به اين امر اختصاص يافته بود كه 100 درصد آن نيز جذب شده بود.
او تصريح كرد: از محل جذب اين اعتبار دستگاه هاي كشت مستقيم؛ ادوات خاكورزي حفاظتي، كمباين و تراكتور به ناوگان خودرويي بخش كشاورزي شهرستان افزوده شد كه بر اثر آن امسال چهار هزار و 300 هكتار از كشتزارهاي منطقه به صورت مستقيم زير كشت غلات قرار گرفت.
مدير جهاد كشاورزي سبزوار با اشاره به مزاياي كشت مستقيم نسبت به چند مرحله اي، افزود: صرفه جويي در مصرف آب، كاهش هزينه ها، صرفه جويي در مصرف انرژي و نفت گاز، افزايش عملكرد در واحد سطح و كاهش 50 درصدي مصرف نهاده هاي كشاورزي از قبيل كود و بذر از نتايج كشت مستقيم است.
وي افزود: در گذشته چهار مرحله شخم زني، ديسك زني، كاشت بذر و كوددهي به صورت جداگانه انجام مي شد كه با روش كشت مستقيم اين چهار مرحله به صورت همزمان انجام مي گيرد.
برغمدي ادامه داد: خط اعتباري نوسازي و تجهيز ادوات كشاورزي تا قبل از دولت يازدهم، بسيار ناچيز بود كه از سال 92 با جهش چشمگير اين رقم به 10 ميليارد ريال رشد يافته و اكنون در سال پنجم با رشدي پنج برابري روبه رو شده است.
وي گفت: تا قبل از افزايش اعتبارات اين بخش، در شهرستان سبزوار كشت مستقيم وجود نداشت، اما از سال 92 تا كنون 40 دستگاه كشت مستقيم در شهرستان تهيه شده كه پيش بيني مي شود امسال نيز 10 دستگاه ديگر به اين رقم اضافه شود.
شهرستان سبزوار داراي 54 هزار هكتار زمين زراعي و 19 هزار هكتار عرصه باغي است كه حدود 20 هزار بهره بردار در آن فعاليت مي كنند.
مركز شهرستان 320 هزار نفري سبزوار در 230 كيلومتري غرب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: حسين آزادمنجيري ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
7500/5132

سرخط اخبار استان‌ها