۱۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۱۷
کد خبر: 82214118
T T
۰ نفر
مدير جهاد كشاورزي اهر نسبت به تبعات جايگزيني سيب بومي قره قرمزي هشدار داد

تبريز- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي اهر با بيان اينكه شهرستان اهر بعد از شهرستان مراغه دومين قطب توليد كننده سيب در آذربايجان شرقي است، گفت: سيب قره‌قرمزي يكي از محصولات بومي شهرستان اهر است و بايد نسبت به تبعات جايگزيني آن با اقلام وارداتي هشيار بود.

به گزارش ايرنا، محمد اسدي پنجشنبه شب در جمع خبرنگاران ،برگزاري نمايشگاه‌هاي توانمندي روستائيان و به‌ويژه عشاير را گامي مهم در معرفي توانمندي‌هاي اين قشر دانست و اظهار داشت: در اين راستا نمايشگاه معرفي توانمندي‌هاي كشاورزان و روستائيان جهت تشويق و ارتقاء سطح كيفي محصولات كشاورزي هم‌زمان با ساير شهرستان‌هاي آذربايجان شرقي در شهرستان اهر نيز برگزار مي‌شود.
وي با اشاره به اينكه سيب قره‌قرمزي و ذرت دانه‌اي و محلي شهرستان اهر از آوازه‌اي به‌خصوص در سطح آذربايجان شرقي برخوردار است، ادامه داد: با هدف افزايش توان توليد كشاورزان و معرفي محصولات كشاورزي ازجمله سيب قره‌قرمزي و ذرت دانه‌اي، با همكاري شهرداري اهر زميني به مساحت 4 هزار مترمربع در پارك ولايت جهت ايجاد نمايشگاه دائمي صنايع‌دستي و توسعه گردشگري اختصاص‌ يافته است.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان اهر، سيب قره‌قرمزي را يكي از محصولات بومي اين شهرستان دانست و گفت: متأسفانه در سال‌هاي اخير به دليل اينكه نهالستان‌هاي توليدشده به‌ دست كشاورزان به‌صورت علمي وارد عمل نمي‌شوند و بيشتر به كشت بذر سيب‌هاي لبناني را كشت مي‌كنند، سيب قره‌قرمزي اهر متحمل خسارت‌هايي شده است.
وي بابيان اينكه مقاومت و محصول دهي در برابر سرمازدگي يكي از خصوصيات سيب قره‌قرمزي شهرستان اهر است، افزود: اگر پايه درختي اين محصول از قره‌قرمزي نباشد در هنگام سرمازدگي متحمل خسارت مي‌شود.
اسدي با تأكيد بر اينكه سيب قره‌قرمزي تا ارتفاع 3500 متري از سطح دريا قابل رشد و محصول دهي است، گفت: سيب‌هاي شهرستان اهر به دليل شرايط جوي آب‌وهوا، تمامي ويتامين‌ها را در خود جاي‌داده و با ماندگاري بسياري خوب، جزو ميوه‌هاي تابستاني است كه هيچ سيبي توان رقابت با اين محصول منحصربه‌فرد را ندارد..
مدير جهاد كشاورزي شهرستان اهر، با اشاره به اينكه سيب قره‌قرمزي در 700 هكتار از باغات اين شهرستان توليد مي‌شود، ادامه داد: در شهرستان اهر 7 هزار و 800 هكتار باغ ميوه وجود دارد و از مجموع مساحت باغات، 5600 هكتار متعلق به درختان سيب است.
اسدي بابيان اينكه شهرستان اهر بعد از شهرستان مراغه دومين قطب توليدكننده سيب در آذربايجان شرقي است، بيان كرد: تنها از باغات شهرستان اهر سالانه تنها نزديك به 85 تن سيب برداشت مي‌شود كه امسال به دليل سرمازدگي، ميزان توليد نسبت به سال‌هاي گذشته كاهش يابد.
شهرستان اهر با 130 هزار نفر جمعيت در فاصله 100 كيلومتري ششمال شرق تبريز واقع شده است.
7225//518

سرخط اخبار استان‌ها