Iranian Agriculture News Agency

شرایط اجرای طرح های کشاورزی در جزیره مینو و شلمچه

فرماندار خرمشهر گفت:70 درصد زمین های کشاورزی جزیره مینو برای فعالیت موسسه جهاد نصر مشکل ندارد و لازم است، روند اجرای احیای زمین های کشاورزی این بخش تا سال 96 اجرایی شود.



به گزارش ایرنا، ولی الله حیاتی سه شنبه در نشست شورای کشاورزی خرمشهر، گفت: اولویت اجرای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در جزیره مینو با زمین های کشاورزی دارای بهره بردار است .

وی گفت: جزیره مینو از سوی سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان منطقه ویژه گردشگری معرفی شده است، بنابر این 30 درصد زمین های جزیره مینو در محدوده شهرداری مینوشهر و منطقه آزاد اروند است و با تشکیل نشست های مشترک کاربری اراضی مشخص می شود .

حیاتی همچنین بر اولویت قرار گرفتن اشتغال بومیان منطقه در فعالیت های اجرایی موسسه نصر تاکید کرد و گفت:اولویت به کارگیری افراد بومی منطقه جزیره مینو باید با ساکنان آن منطقه باشد .

فرماندار ویژه خرمشهر در ادامه سخنانش با تشریح حریم امنیتی منطقه جزیره مینو، گفت:مرز به عنوان حریم امنیتی باید مورد توجه قرار گرفته و به ملزومات امنیتی اجرای طرح های کشاورزی نیز باید اهمیت داده شود .

حیاتی به هنگ مرزی نیز توصیه کرد؛ برای اجرای طرح های کشاورزی و افزایش بهره وری کشاورزان، همکاری کند .

زمین های کشاورزی محدوده منطقه آزاد اروند و یادمان های شهدای شلمچه مشخص نشده اند

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر نیز در این نشست با بیان اینکه در زمین های کشاورزی شلمچه بیشترین پیشرفت امور زیرساختی و تسطیح اراضی انجام شده است، گفت:در شلمچه شرکت های فعال در اجرای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری، فعالیت خود را از سال گذشته آغاز کرده اند، ولی مشکل آبرسانی به این زمین ها وجود دارد .

محمد مطرودی افزود:در شلمچه با بیان موانع اجرای این طرح نظیر وجود آثار باقیمانده از جنگ تحمیلی و کانال سازی کشاورزی، افزود:کشاورزان توان تخریب آن را ندارند و نیاز است که زمین های آسیب دیده از جنگ بازسازی شود .

وی با بیان اینکه اراضی کشاورزی در محدوده منطقه آزاد اروند و یادمان های شهدای شلمچه تاکنون مشخص نشده اند، ادامه داد:کشاورزان روستاهای مسیر شلمچه و محدوده یادمان شهدای ولیعصر برای کار کشاورزی به جهاد کشاورزی مراجعه می کنند .

مطرودی افزود: 700 هکتار زمین محدوده منطقه آزاد اروند، 200 هکتار زمین روستای مچری مسیر شلمچه محدوده یادمان شهدای ولیعصر و 800 هکتار زمین محدوده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهرسازی وجود دارد و با توجه به مکاتبات صورت گرفته نتوانستیم اقدامی برای کشت و کار کشاورزی در این مناطق انجام دهیم .

مجری طرح جزیره مینو در موسسه جهاد نصر نیز در این نشست گفت: جزیره مینو از سوی سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان منطقه گردشگری معرفی شده و در بخشی از زمین هایی که در پیمان وجود دارد، مورد ممانعت کاری سازمان منطقه آزاد قرار گرفته است .

غلامحسین صادقی افزود: همچنین بخشی از زمین ها در اختیار سازمان های کشتی سازی است و اجازه فعالیت در آن نیز داده نمی شود .

وی در ادامه گفت: با توجه به برگزاری نشست های متعدد با هنگ مرزی از 170 متر حریم امنیتی مرزی در نهایت 50 متر حریم امنیتی رسیدیم .

وی میزان زمین مورد نیاز اجرای طرح مقام معظم رهبری در جزیره مینو را یک هزار و 800 هکتار عنوان کرد و گفت: 10درصد این زمین ها به واسطه جاده و زهکش و دیگر موارد هدر می رود .

نماینده و مشاور عمرانی و شهرسازی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست گفت: جزیره مینو به عنوان بخش ویژه گردشگری معرفی شده و این بخش تداخلی با کار موسسه جهاد نصر ندارد .

مهدی ذوقی افزود: جزیره مینو با وسعت دو هزار هکتار، برای توسعه نخیلات پیش بینی شده است .

وی اضافه کرد: تلاش سازمان منطقه آزاد اروند برای توسعه منطقه گردشگری در قالب طرح تفضیلی شهر بوده و طرح های گردشگری در حاشیه اروند صغیر متمرکز شده است .

ذوقی افزود: مشاور طرح دهکده گردشگری در جزیره مینو پیش بینی کرده که در مرکز جزیره مینو این طرح به عنوان نقطه ثقل مجموعه گردشگری مینوشهر معرفی شود .

ذوقی با اشاره به محدوده شلمچه گفت:700 هکتار از از دو هزار هکتار زمین های شلمچه در محدوده منطقه آزاد قرار دارد و با توجه به نشست ها منتظر نهایی شدن یکپارچگی اراضی منطقه هستیم که کاربری آنها مشخص شود .

دولتشاهی جانشین فرمانده مرزبانی خرمشهر نیز در این نشست گفت:یکی از دغدغه های مرزبانی با مرزنشینان وضعیت معیشت آنها است .

وی گفت: سعی کردیم در حوزه استحفاظی مشکلات صیادان و کشاورزان در حد توان رفع شود، ولی مواردی که حریم امنیتی اعلام می شود این حریم از سوی شواری امنیت کشور، ستاد کل نیروهای مسلح اعلام شده است .

دولتشاهی افزود: در این راستا هر گونه فعالیت اعم از نقشه برداری، طراحی و سایر موارد در حریم امنیتی مستلزم مجوز ستاد کل نیروهای مسلح است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید