۱۸ آذر ۱۳۹۵، ۹:۵۷
کد خبر: 82337724
T T
۰ نفر
15هزارهكتار كلزای گلستان براثر یخبندان از بین رفت

گرگان - ایرنا - معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد كشاورزی گلستان گفت: 23 هزار هكتار از زمین های زیركشت كلزا در استان در پی بروز سرما و یخبندان اوایل ماه جاری آسیب دید، كه در سطح 15 هزار و 300هكتار این خسارت 100درصد است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا حسین كاویانی در جمع اعضای كارگروه اقتصادی استان با ارائه گزارشی از وضعیت خسارت های سرما و یخبندان آذرماه به بخش كشاورزی، اظهار داشت: بقیه اراضی زیركشت دانه روغنی كلزا در استان نیز بین 35 – 25 درصد خسارت دیده است.
وی با اشاره به این كه سهمیه كشت كلزا در گلستان برای سال زراعی جاری 50 هزار هكتار در نظر گرفته شده بود، گفت: امسال 48 هزار و 700 هكتار كلزا در استان كشت شده است.
به گزارش ایرنا كشت پائیزه دانه روغنی كلزا در مناطق كوهستانی واقع در شرق استان از اواخر شهریور آغاز شد، اما بیشترین سطح زیر كشت این محصول در زمین های كشاورزی مناطق دشت واقع بوده كه كشت آن تا اواخر آبان ماه ادامه داشت.
وی در خصوص پرداخت خسارت كلزاكاران نیز گفت كه بابت خسارت به هر هكتار زمین زیر كشت كلزای آبی و دیم به ترتیب 10 میلیون و پنج میلیون ریال پرداخت می شود، در صورتی كه كشاورز حق مشاركت 30 درصد در پرداخت بیمه را داشته باشد.
كاویانی چند روز قبل نیز گفته بود كه برودت دما و یخ زدگی محصولات كشاورزی براثر بارش برف و یخبندان افزون بر 2 هزار و 527 میلیارد ریال به بخش كشاورزی و باغی استان خسارت وارد كرد كه 470 میلیارد ریال آن به اراضی زیر كشت كلزا و چغندرقند اختصاص دارد.
بارش برف هفته اول آذرماه در مناطق مختلف گلستان باعث كاهش شدید دما تا منفی 14 درجه سانتیگراد، یخبندان معابر و آسیب فراوان محصولات كشاورزی و باغی استان شد.
گلستان واقع در شمال كشور افزون بر 650 هزار هكتار زمین كشاورزی و باغی دارد كه وجود چنین ظرفیتی باعث شده تا این استان جزو قطب های مهم تولید محصول های كشاورزی از جمله غلات و دانه های روغنی باشد.
6204/1648
خبرنگار : علی اصغر تیموریان ** انتشار : پری سالارنیا

سرخط اخبار استان‌ها