کد خبر: ۱۴۸۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 14
مصرف مداوم غذاهای چرب ممکن است احتمال سرطان خصوصا پستان، پروستات و روده بزرگ را بالا ببرد اما تاثیر میزان مصرف چربی بر میزان بروز سرطان قطعی نیست. انواع چربی‌ها شامل چربی‌های تک‌اشباع، چند اشباع، اسیدهای چرب امگا3 و چربی‌های اشباع و ترانس است.
شفا آنلاین:در این سال‌ها، شیوع سرطان، رشدی عمودی و عجیب و غریب دارد. در این میان انگشت اتهام شدیدا به سمت تغذیه و خصوصا «تغذیه مدرن» گرفته شده است. از سوی دیگر بسیاری از موادغذایی و خصوصا مکمل‌ها را به نام «ضدسرطان»<Anticancer> تبلیغ می‌کنند.

مطالب ضد و نقیض و مستند و غیرمستند هم فراوان است با مرضیه سعدی، کارشناس ارشد تغذیه در خصوص ارتباط تغذیه و سرطان داشته باشیم. ایشان با رجوع به معتبرترین منبع روز یعنی انجمن سرطان ایالات متحده به ارتباط همه مواد غذایی موجود و سرطان اشاره می‌کند.

اگر چربی کمتر بخوریم احتمال سرطان کم می‌شود؟

مصرف مداوم غذاهای چرب ممکن است احتمال سرطان خصوصا پستان، پروستات و روده بزرگ را بالا ببرد اما تاثیر میزان مصرف چربی بر میزان بروز سرطان قطعی نیست. انواع چربی‌ها شامل چربی‌های تک‌اشباع، چند اشباع، اسیدهای چرب امگا3 و چربی‌های اشباع و ترانس است. 


* چربی‌های تک‌اشباع در روغن‌های کانولا و زیتون بیشتر هستند. اینها بر سرطان تاثیری ندارند و احتمال حملات قلبی را کاهش می‌دهند. 


* چربی‌های چند اشباع در دمای معمولی مایع هستند و بیشتر در روغن‌های ذرت، آفتابگردان، گلرنگ، مارگارین و غذاهای دریایی یافت می‌شود.


* اسیدهای چرب امگا3 نیز چند اشباع بوده و بیشتر در غذاهای دریایی خصوصا پرچرب مثل سالمون (قزل‌آلا)، تونا (هوور) و ماکریل (شیر) هستند. این نوع چربی، به کاهش حملات قلبی کمک می‌کنند. 


* چربی‌های اشباع نیز در غذاهای حیوانی مثل گوشت، لبنیات و در روغن نارگیل و پالم، بیشترند. اینها سطح کلسترول را بالا برده و و خطر جمله قلبی را افزایش می‌دهند و ممکن است بر احتمال ابتلا به سرطان تاثیر داشته باشند.


* وقتی چربی‌های غیراشباع را اشباع‌تر می‌کنیم تا در دمای عادی جامد بشوند مثلا وقتی مارگارین درست می‌کنیم، اسیدهای چرب ترانس به وجود می‌آیند. اسیدهای چرب ترانس در غذاهای فرآوری شده، گوشت قرمز، کره و شیر فراوان هستند. تاثیر این چربی، بر سرطان روشن نیست ولی کلسترول را بالا می‌برد و احتمال حملات قلبی را افزایش می‌دهد.
 

آیا فیبر احتمال ابتلا به سرطان را کم می‌کند؟
فیبرها، کربوهیدرات‌هایی هستند که جذب نمی‌شوند. بهترین منبع فیبر غلات، سبزیجات، حبوبات و میوه‌ها هستند. بعضی از انواع فیبر «محلول» هستند (سبوس بعضی از غلات و آرد بعضی حبوبات و سیلیوم) بقیه هم نامحلول هستند (سبوس گندم، پوست میوه‌ها، آجیل‌ها و سلولز).


فیبرها احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها خصوصا سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهند. گرچه قطعیت ندارد که این کاهش سرطان تاثیر فیبر است یا تاثیر بقیه محتویات غذای پرفیبر. نتیجتا مصرف آرد سبوس‌دار، سبزی و میوه شدیدا توصیه می‌شود اما مصرف فیبر به شکل مکمل جایی برای توصیه ندارد.

تفاوت نان ساده با نان سبوس‌دار چیست؟
نان سبوس‌دار فیبر بیشتری دارد و مصرف آن بر انواع نان‌های ساده ارجح است. به‌طور کلی تمام محصولات گندم و بقیه غلات را سبوس‌دار مصرف کنید.
 

مصرف ماهی احتمال سرطان را کاهش می‌دهد؟
ماهی منبع تامین اسیدهای چرب امگا3 است. در حیوانات این اسیدهای چرب جلو رشد سرطان را از هر جا که مصرفشان را شروع کنند، می‌گیرند اما معلوم نیست در انسان همچنین اثری داشته باشد. مصرف ماهی‌های غنی از اسیدهای چرب امگا3 خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد اما بعضی از این ماهی‌ها مثل تونا و ماکریل (هوور و شیر) حاوی جیوه و برخی آلوده‌کننده‌های دیگر هم هستند. ماهی‌های پرورشی از این نظر وضعیت بدتری دارند. خانم‌های باردار و شیرده و کودکان نباید بیش از 200گرم تونا در هفته مصرف کنند.

برچسب ها: چربی ، سرطان ، پروستات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: