گواهی مبداء برای صدور محصولات کشاورزی در گیلان الزامی است

رشت - ایرنا - رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان با بیان اینکه امسال صدور گواهی مبداء تولید برای محصولات کشاورزی الزامی‌شده است، گفت: کشاورزان گیلانی باید برای صدور محصولات خود کیو آر (QR) کد دریافت کنند در غیر اینصورت محصولی صادر نخواهد شد. 

سیاب حسن پور چوبر روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده از سوی اتاق بازرگانی گیلان و مساعدت سازمان جهاد کشاورزی استان، کشاورزان در صورت ثبت پهنه تولید در سامانه وزارت جهاد کشاورزی می توانند بصورت موقت گواهی مبدأ را دریافت کنند.

وی تاکید کرد: کشاورزان باید بدانند با شروع صادرات محصولات کشاورزی از اوایل پاییز، داشتن گواهی سلامت محصول ضروری است و به محصولات بدون کیو آر (QR) کد اجازه صادرات داده نخواهد شد.

Quick Response (کد پاسخ سریع)، یک نوع بارکد دو بعدی است که می تواند با استفاده از گوشی های هوشمند و دستگاه های اختصاصی خواندن کد QR خوانده شود و حتی می توان با خواند کد به سایت مربوطه و اطلاعات ثبت شده محصول متصل شد.

وی از همه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی بویژه کیوی استان خواست تا برای جلوگیری از روند صادرات و حفظ بازار هدف و ارتقای صنعت کیوی با مراجعه به دفاتر سازمان نظام مهندسی کشاورزی در شهرستان‌ها و ارائه سند باغ و کارت ملی نسبت به ثبت نام اولیه و عقد قرارداد با کارشناس مربوطه برای دریافت کیو آر (QR) کد اقدام کنند.

رئیس گروه کشاورزی اتاق بازرگانی گیلان اضافه کرد: کیوی بعنوان یکی از مهمترین محصولات کشاورزی صادرات محور ایران و گیلان باید گواهی سلامت یا کیو آر (QR) کد داشته باشد. تولید کنندگان کیوی به دلیل وجود برخی شایعه‌ها مبنی بر اینکه باغات کد دار مشمول پرداخت مالیات می شوند و مانند آن استقبال چندانی از این مساله نمی‌کنند، اما باید بدانند که اخذ مالیات می‌تواند از پروانه تولیدی صادر شده توسط اتاق اصناف دریافت شود نه از گواهی سلامت محصول.

حسن پور با اشاره به صادرات ۲۱۸ هزار تنی محصول کیوی در سال ۱۴۰۲ به ارزش ۱۲۶ میلیون دلار از کشور گفت: بیش از ۶۰ درصد محصول کیوی تولید شده در کشور از مرزهای گیلان صادر می‌شود که افزون بر ۵۰ درصد آن در استان گیلان تولید می‌شود لذا مدیران استانی باید توجه بیشتری به این محصول ارز آور داشته باشند.

وی مشکل عمده صادرکنندگان محصولات کشاورزی در گیلان را اجرای قوانین زیرساختی جهت بهبود کیفیت محصول در مرزهای خروجی عنوان کرد و افزود: این امر موجب کندی در صادرات این محصولات شده که باید با اصلاح این موارد نه در مبادی خروجی کشور بلکه در عرصه تولید، پیگیری و رفع شود.

وی یکی دیگر از مشکلات اساسی این بخش را نبود ناوگان حمل ونقل یخچال‌دار برای جابجایی محصولات کشاورزی صادراتی عنوان و ذکر کرد: ۹۰ درصد صادرکنندگان و تجار گیلانی از ناوگان خارجی استفاده می کنند و بارگیری محموله ها بیشتر در شهرستان مرزی آستارا انجام می شود.

وی عنوان کرد: خارجی بودن این ناوگان و عدم حضور خود صادرکننده در مرز خروجی باعث می‌شود در صف های طولانی گمرک در انتظار نوبت بمانند ولی ناوگان ایرانی حامل محصول کشاورزی و غیرکشاورزی با ارتباط گیری و عوامل دخیل در صف روزانه از کشور خارج می‌شوند و عملا صادرکنندگان و منافع ملی کشور تاوان این وضعیت را می دهند زیرا محصولات، کیفیت وشادابی خود را از دست داده و باعث افت قیمت و از دست دادن بازار بزرگ اوراسیا می شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان افزود: طی سالهای متمادی این مشکل با وجود رسانه ای شدن آن باقی مانده و تسریع در امور با وجود راه اندازی و بهره برداری از پل دوم و رایزنی های صورت گرفته در گمرک آستارا انجام نشده است و همچنان با ترافیک صادرات محصولات کشاورزی مواجهیم.

حسن پور ادامه داد: این امر موجب می شود در عمل سهم ۵۰ درصدی ارزآوری محصولات کشاورزی را از دست داده و بدلیل عدم رفع تعهد ارزی به بانک مرکزی بدهکار شویم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha