۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۲۱:۰۹
کد خبر: 81839949
T T
۰ نفر

مردم نگران وضعيت تغذيه اي جامعه هستند

۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۲۱:۰۹
کد خبر: 81839949
مردم نگران وضعيت تغذيه اي جامعه هستند

همدان- ايرنا- رئيس دانشگاه علوم پزشكي همدان گفت: با توجه به افزايش بيماري هاي غير واگير در جامعه مردم همواره نگران وضعيت تغذيه و پارازيت ها و امواج موجود هستند.

حبيب الله موسوي بهار روز يكشنبه در همايش كشوري برچسب گذاري مواد غذايي و نشانگرهاي تغذيه اي افزود: به نظر مي رسد كه اين نگراني جهاني است و سازمان غذا و دارو نيز در اين راستا شعار امسال خود را تامين امنيت غذايي از مزرعه تا سفره نامگذاري كرده است.
وي اظهار كرد: طبق نتايج تحقيقات پارازيت ها و امواج تاثير چنداني بر سلامت افراد ندارد اما افزايش روزمره آمار سرطان بويژه در كودكان نشانگر تاثير عوامل محيطي بر اين بيماري ها است.
وي با بيان اينكه سازمان غذا و دارو مسئول تامين امنيت غذايي مردم است ادامه داد: صنايع توليدي نيز بايد اين سازمان را همراهي كنند چرا كه ما در بخش بهداشت به دنبال آسيب زدن به صنايع غذايي نيستيم بلكه از آنها مي خواهيم با توجه به نياز جامعه كار خود را توسعه داده و در تامين امنيت غذايي جامعه با سازمان غذا و دارو همراه باشند.
موسوي بهار بيان كرد: خوشبختانه روز به روز وضعيت تغذيه اي ما ايمن تر و بهتر مي شود اما به دنبال آن تهديدات نيز همواره در حال افزايش و گسترش است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي همدان برچسب گذاري هاي رنگي را اقدام شايسته اي عنوان كرد و افزود: اين برچسب گذاري تشخيص مواد غذايي سالم و ناسالم را بسيار آسان تر مي كند چرا كه مطالعه بر چسب هاي موجود بر روي مواد غذايي حتي براي افراد تحصيل كرده در رشته هاي پزشكي هم دشوار بود.
وي اضافه كرد: نوشته هاي مربوط بويژه تاريخ توليد و انقضاء بسياري از اين كالاها بسيار كوچك بر روي آن درج مي شود.
وي عنوان كرد: وضعيت درج تاريخ ها بر روي داروها نيز به اين شكل است و اين نيازمند ايجاد يك تغيير اساسي است.

*سونامي بيماريهاي غير واگير در حال شكل گيري است
موسوي بهار با بيان اينكه سونامي بيماري هاي غير واگير در حال شكل گيري است افزود: تغذيه در ايجاد اين بيماري ها نقش تعيين كننده اي دارد.
وي تصريح كرد: با تعاملات سازنده دولت تدبير و اميد در دوران پسا تحريم و بهبود ارتباطات با دنيا مي توان ميزان اشتغالزايي براي جوانان، صادرات و واردات ارز را افزايش داد.
موسوي بهار افزود: محصولات غذايي يكي از اين مواردي است كه بازار بسيار خوبي دارد اما در كشور هاي همسايه نيز نقش ما در اين بازارها بسيار كمرنگ است.
وي تصريح كرد: با تكيه بر پهنه عظيم كشور، تعداد متخصصان صنايع غذايي و چهار فصل بودن كشور مي توانيم در اين حوزه وارد عمل شويم.
وي بيان كرد: هيات هاي خارجي كه هر روز در تهران در حال مذاكره هستند به دنبال ايجاد بازار هستند و اميداواريم اين پاسخ از سوي كشور ما نيز ايجاد شود.
همايش كشوري برچسب گذاري و نشانگرهاي تغذيه اي 24 و 25 آبان ماه در همدان در حال برگزاري است.
7530/6993

سرخط اخبار استان‌ها