۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۹
کد خبر: 82142707
T T
۰ نفر
كشاورز محلاتی با استفاده از رقم اصلاحی بذر در تولید گندم ركورد زد

خمین - ایرنا - مدیر جهاد كشاورزی محلات گفت: یك كشاورز این شهرستان با استفاده از رقم جدید بذر اصلاح شده گندم ویژه مناطق معتدل (سیوند) در تولید گندم ركورد زد و توانست میانگین برداشت در هر هكتار را تا دو نیم برابر حد معمول افزایش دهد.

عبدالله محمودی روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مهیار جوادی تولید كننده نمونه گندم محلات در سه سال متوالی از این بذر اصلاح شده در كشت استفاده كرده و توانست ركورد تولید گندم در استان مركزی در واحد سطح به ثبت برساند.
وی اظهاركرد: متوسط عملكرد گندم در هرهكتار در این شهرستان چهار تن است اما، این كشاورز نمونه در هر هكتار 10 تن و 300 كیلوگرم برداشت می كند.
محمودی ادامه داد: متوسط عملكرد این رقم جدید گندم در هر هكتار هشت و نیم تن در هر هكتار برآورد شده در حالی كه این كشاورز موفق از شاخص عملكرد این رقم نیز بیشتر برداشت می كند.
مدیر جهاد كشاورزی محلات بیان كرد: مهیار جوادی كشاورز نمونه محلاتی در راستای اقتصاد مقاومتی توانسته با استفاده از این رقم جدید، مدیریت مزرعه، استفاده به موقع از سموم و به كار بردن ضوابط و اصول فنی كاشت، داشت و برداشت، آبیاری نوین قطره ای و برداشت به موقع مكانیزه، ركورد تولید گندم در استان مركزی را از آن خود كند.
وی، تیپ رشد بهاره، وزن هزار دانه 40 گرم، ارتفاع بوته 93 سانیتمتر، مقاوم به ورس (خوابیدگی بوته) و میانگین تولید بالا را از ویژگی های رقم جددی سیوند بیان كرد.
محمودی گفت: یكی از برنامه‌های اجرایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در تولید محصولات كشاورزی با توجه به كم آبی ترویج استفاده از بذر مرغوب و جدید با عملكرد بالا است.
مدیر جهاد كشاورزی محلات بیان كرد: با توجه به محدودیت منابع آبی و لزوم ترویج الگوی كشت برای هر منطقه متناسب با شرایط آن، آموزش و ترویج استفاده از ارقام متحمل به خشكی با بازده بالا در دستور كار قرار گرفته است.
وی، سطح زیر كشت گندم در این شهرستان را 800 هكتار بیان كرد و گفت: برداشت گندم تا آخر تیر ماه در این شهرستان ادامه دارد.
محمودی افزود: برآورد می شود سه هزار تن گندم از این سطح زیر كشت در این شهرستان برداشت شود.
شهرستان محلات در جنوب استان مركزی قطب تولید گل و گیاه زینتی ،سنگ نما و ماهی زینتی است.
7277/6199/6013/

سرخط اخبار استان‌ها