۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۵۷
کد خبر: 82253099
T T
۰ نفر

خريد 6هزار و 500 تن وش از پنبه كاران گلستان

۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۵۷
کد خبر: 82253099
خريد 6هزار و 500 تن وش از پنبه كاران گلستان

گرگان - ايرنا - رئيس سازمان جهادكشاورزي گلستان گفت: تاكنون 6 هزار و500 تن وش برداشت شده از پنبه زارهاي استان توسط كارخانه هاي پنبه پاك كني استان به صورت تضميني از كشاورزان خريداري شده است.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا، مختار مهاجر افزود: امسال قيمت توافقي اين محصول 29 تا 31 هزار ريال تعيين شده است و پيش بيني مي شود 22 هزار تن وش از مزارع پنبه استان برداشت شود.
وي اضافه كرد: علاوه بر كارخانه هاي پنبه پاكني ،سازمان تعاون روستايي نيز آمادگي خريد تضميني وش پنبه به قيمت 29 هزار و 320 ريال را دارد.
به گفته وي؛ اكنون هشت كارخانه پنبه پاك كني در استان گلستان فعاليت دارد.
به گزارش ايرنا برداشت وش پنبه از زمين هاي زيركشت اين محصول در گلستان از اواخر تيرماه ابتدا در بندرتركمن آغاز شد و همچنان در نقاط مختلف استان ادامه دارد.
به گفته مهاجر؛ ارقام مختلف پنبه در زمين هاي استان گلستان كشت مي شود كه در رقم هاي 'لطيف' و 'ساجدي' نسبت به ارقام قديمي حدود 2 ماه طول دوره رويش گياه كاهش دارد و كشاورز پس از برداشت با خيال آسوده مي تواند زمين را براي كشت محصول بعدي آماده كند.
وي همچنين سطح زيركشت پنبه در استان را 10هزار و 570 هكتار اعلام كرد و افزود: اين سطح زيركشت نسبت به مدت مشابه سال گذشته كه 9هزار و 400 هكتار بود، 10درصد افزايش دارد.
كشت اين محصول در اراضي پنبه كاري گلستان تابع شرايط اقليمي همچون مساعد شدن هوا و رطوبت خاك بوده و بيشتر عمليات خاك ورزي و تهيه بستر كاشت در قسمت هاي شرق و شمال استان (مناطق خشك) در اوايل فروردين و در مناطق غربي استان (مناطق مرطوب) در ارديبهشت انجام مي شود.
در گلستان از ارقام تجاري مناسب براي پنبه كاري نظير ساحل، سپيد، ارمغان و گلستان نيز براي كشت استفاده مي شود.
به گزارش ايرنا، پنبه به سبب اهميت و نقش موثر در اقتصاد كشورها به طلاي سفيد معروف است و گلستان با توجه به حاصلخيزي خاك و آب و هواي مساعد براي توليد پنبه مرغوب و فراوان، روزگاري به عنوان سرزمين طلاي سفيد شهرت داشت.
استان مرزي گلستان واقع در شمال كشور داراي 650 هزار هكتار زمين زراعي حاصلخيز است كه با كشت دوم برخي اراضي اين ظرفيت به افزون بر 700هزار هكتار نيز مي رسد.
6204/1648
خبرنگار: علي اصغر تيموريان **انتشار دهنده: پري سالارنيا

سرخط اخبار استان‌ها