۱۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۲۹
کد خبر: 82724287
T T
۰ نفر
افزايش 30درصدي كشت دانه روغني كلزا در شهرستان ابركوه

يزد - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي ابركوه گفت: امسال براي كاشت دانه روغني كلزا در 150هكتار با كشاورزان قرارداد منعقد شد كه تاكنون اين گياه در سطح 105هكتار كشت شده است كه كشت اين محصول نسبت به سال زراعي قبل 30درصد افزايش دارد.

مهدي غيب الهي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به شرايط آب و هوايي مناسب ابركوه براي كشت كلزا، ادامه داد: دولت در موقع برداشت محصول آن را به صورت تضميني از كشاورزان خريداري مي كند.
وي اضافه كرد: كشت كلزا تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.
وي تامين440 كيلوگرم بذر كلزا از ارقام « هايولا» 4815 و آرجي اس كه مناسب براي كاشت در شرايط اقليمي منطقه است ، تامين 50 تن كود شيميايي ازته و فسفاته و پرداخت 30 ميليون ريال تسهيلات ويژه كاشت را از جمله حمايت ها به كشاورزان طرف قرارداد ذكر كرد.
به گفته وي توسعه كشت اين گياه به خاطر توليد مواد اوليه روغن خوراكي در برنامه توسعه اقتصاد مقاومتي از اهداف وزارت جهاد كشاورزي است.
15هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي ابركوه به كشت محصولات كشاورزي اختصاص دارد، سالانه بيش از190هزارتن محصول برداشت مي شود و ابركوه يكي از مناطق عمده كشاورزي استان بشمار مي رود.
مركز شهرستان 51 هزار نفري ابركوه در140كيلومتري جنوب غربي شهر يزد قرار دارد.
همچنين اول آبان ماه جاري، مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي يزد در ابركوه به ايرنا گفته بود : براي كشت دانه روغني كلزا در سال زراعي جاري با كشاورزان در سطح 450 هكتار قرارداد بسته شد كه 360هكتار آن كشت شد، پيش بيني مي شود اين عدد به يكهزار هكتار افزايش يابد.
محمد علي حاتمي زاده ،تصريح كرد: توسعه كشت اين گياه به خاطر توليد مواد اوليه روغن خوراكي در برنامه توسعه اقتصاد مقاومتي از اهداف وزارت جهاد كشاورزي است.
وي ادامه داد: كشت اين محصول در مهر ماه آغاز و ماه هاي ارديبهشت و خرداد ماه سال 1397 به صورت مكانيزه برداشت مي شود.
مدير زراعت استان يزد اضافه كرد: دانه روغني كلزا حاوي 40 تا 48 درصد روغن است و به دليل تركيب مناسب اسيدهاي چرب غير اشباع و درصد پايين اسيدهاي چرب همانند زيتون، جزو با كيفيت ترين روغن هاي خوراكي است و نقش مهمي در بهبود تغذيه و سلامت انسان دارد.
همچنين كارشناس دانه‌هاي روغني سازمان جهاد كشاورزي يزد در بافق به ايرنا گفته بود: طرح افزايش توليد محصول كلزا از طرح‌هاي مورد توجه وزارت جهاد كشاورزي است كه در حال ابلاغ به استان‌هاست.
مژگان ميرزا باقري اظهار كرد: اين امر با توجه به اهميت كشت دانه‌هاي روغني در كشور و ضرورت توليد مواد اوليه (دانه‌هاي روغني) در دستور كار است.
اين مسئول با بيان اينكه يكي از برنامه‌ها براي كمك به افزايش سطح توليد دانه‌هاي روغني تحويل دستگاه ريزدانه كار به متقاضيان كشت كلزاست افزود: حدود 50 ميليون ريال قيمت دستگاه به صورت بلاعوض است و بقيه آن از طريق تسهيلات مكانيزاسيون پرداخت مي‌شود و متقاضيان مي توانند با خريد اين دستگاه علاوه بر كشت كلزا، كشت ساير محصولات مانند گندم، جو و حبوبات را نيز انجام دهند.
7540*2047* خبرنگار: كارگر ابرقوئي ** انتشار: عباسقلي اشكورجيري

سرخط اخبار استان‌ها