۳۰ دی ۱۳۹۴، ۹:۵۹
کد خبر: 81928238
T T
۰ نفر
رونق اقتصادی پسابرجام نیازمند حمایت از بخش خصوصی است

ساری- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی مازندران گفت: رونق اقتصادی و سرمایه گذاری پسابرجام در كشور نیاز به حمایت همه جانبه دولت از بخش خصوصی دارد.

عبدالله مهاجر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود: در شرایط فعلی دغدغه ای از لحاظ سیاست خارجی و محدودیت های بین المللی برای فعالیت های اقتصادی و مالی برای بخش خصوصی ایران وجود ندارد، ولی همچنان بخش خصوصی داخلی برای رقابت با رقبای اقتصادی در بازرگانی خارجی با مشكل مواجه است.
وی بالا بودن قیمت تمام شده كالا و خدمات را در ایران مهمترین مشكل برای رقابت محصولات تولید داخل با مشابه خارجی برای صادرات برشمرد و راهكار این بخش را حمایت های یارانه ای دولت از صادركنندگان برای كاهش هزینه اعلام كرد.
این تاجر فعال در عرصه بین المللی مازندران افزود: با اجرای برجام باید حوزه های دولتی به صورت عملی به كمك بخش خصوصی بیایند و گره های كور احتمالی در حوزه های روابط اقتصادی بین المللی را رفع و راه رشد صادرات غیرنفتی و رونق اقتصادی كشور فراهم كنند.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به كاهش قیمت نفت اظهاركرد : كاهش قیمت نفت فرصتی دوباره در اختیار دولت و بخش خصوصی قرار داده تا با همكاری هم از اتكاء به درآمد نفتی خارج و درآمدهای كشور را بر پایه اقتصاد غیر نفتی استوار كنند و این كار با جدیت دولت در حمایت از بخش خصوصی و سرمایه گذاری این بخش عملی است.
مهاجر به مزیت های مازندران در صادرات مركبات، كیوی، مرغ و لبنیات به خارج از كشور به خصوص روسیه پس از تحریم كالاهای تركیه از سوی این كشور همسایه گفت: با وجود تسهیل صادرات كالاهای ایران به این كشور، همچنان به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده محصول و جابجایی كالا بخش خصوصی نمی تواند توان رقابتی خوبی برای صادرات به روسیه داشته باشد.
وی افزود : هم اكنون قیمت جابجایی كالا با كانتینرهای روسی در مقایسه با مشابه ایرانی حدود 1.5 تا دو برابر ارزانتراست و دولت باید با ورود به این بخش و همسان سازی قیمت ها به كمك بخش خصوصی بیاید و امروز روز عملیاتی كردن برنامه های دولت است.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت : اختلاف قیمت دو برابر بین حمل و نقل كانتینرهای ایرانی با مشابه روسی باعث شده تا تجار به استفاده از حمل و نقل كانتینری روسیه روی آورند و با محدودیت این كانتینرها توان حمل نیز كاهش یافته است.
مهاجر افزود : با این مشكل مركبات مازندران از آستارا در گیلان به خارج كشور می رود و روزانه نیز بین 45 تا 50 كانتینر كالا از مازندران به روسیه می رود و این در حالیست كه با همسان سازی قیمت ها حداقل ما توان چندین برابر كردن صادرات را در روز داریم.
این كارشناس اقتصادی بار دیگر با قدردانی از مساعدت رهبر معظم انقلاب اسلامی، دولت تدبیر و امید و تیم مذاكره ایران در به نتیجه رساندن برجام، رونق اقتصادی و صادراتی را بدون حمایت دولت از بخش خصوصی چندان موثر ندانست.
در 9 ماهه سال جاری 360 میلیون دلار كالا از مازندران به خارج از كشور صادر شد كه پیش بینی می شود این ظرفیت تا پایان سال جاری به 500 میلیون دلار برسد.ك3
6982/6097/1042
۰ نفر