۱۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۴۴
کد خبر: 82018844
T T
۰ نفر

كشت برنج در استان فارس با آب چاه ممنوع اعلام شد

۱۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۴۴
کد خبر: 82018844
كشت برنج در استان فارس با آب چاه ممنوع اعلام شد

شيراز- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان فارس با درخواست از كشاورزان براي خودداري از كشت محصولات با نياز آبي بالا در شرايط كم آبي و خشكسالي اين استان، گفت: در سال 95 كشت شلتوك (برنج )با بهره گيري از آب چاه هاي كشاورزي و منابع آبي زيرزميني در اين استان ممنوع است.

محمدمهدي قاسمي شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: با توجه به اين كه برنج از محصولات غذايي با نياز آبي زياد است، سازمان جهاد كشاورزي فارس در برنامه الگوي كشت خود هيچ جايگاهي براي كشت اين محصول با استفاده از منابع آب زيرزميني و چاه هاي آب كشاورزي در سال 95 در نظر نگرفته است كه تحقق اين امر به آگاهي، همدلي و همراهي مردم و مسئولان استاني نياز دارد.
** كاشت برنج در بخش كامفيروز شهرستان مرودشت مقدور نيست
رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس اظهار كرد: با توجه به ذخيره نشدن ميزان كافي آب در مخزن سد ملاصدرا، تامين آب براي كشاورزان روستاهاي بخش كامفيروز شهرستان مرودشت براي كشت برنج در سال زراعي كنوني (از مهر 94 تا شهريور 95) مقدور نيست.
وي يادآوري كرد: اين تصميم بر اساس هماهنگي و توافق انجام شده بين سازمان جهاد كشاورزي فارس و سازمان آب منطقه اي اين استان اتخاذ شده است.
قاسمي اظهار كرد: در صورت انجام كشت برنج در اين منطقه با متخلفان وفق ضوابط و مقررات برخورد قانوني صورت مي گيرد.
وي كشت نشدن برنج در استان هاي جنوبي كشور به ويژه فارس را از سياست هاي راهبردي وزارت جهاد كشاورزي عنوان كرد و گفت: مديريت و افزايش كارآيي آب در توليد محصولات زراعي از اولويت هاي اين وزارتخانه و سازمان جهاد كشاورزي فارس است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس افزود: در سال 95 سطوح نظارت كارشناسي در مزرعه ها به طور جدي دنبال مي شود و كارشناسان اين سازمان در همه مراحل كاشت، داشت و برداشت در مزرعه ها حضور مي يابند كه اين فعاليت در سال گذشته با استقبال كشاورزان نيز همراه بوده است.
گفتني است استان فارس كه طي دهه هاي گذشته به لحاظ كشت انواع محصولات بخصوص برنج از جايگاه ممتازي در كشور برخوردار بوده طي يك دهه گذشته استمرار خشكسالي موجب گرديده تا به منابع آبي در اين استان خسارت فراواني وارد شود بطوري كه عمق حفر چاه در برخي از مناطق فارس از 70متر به بالاي 300متر برسد.
2027/ 5054

سرخط اخبار استان‌ها