۵ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۱۳
کد خبر: 82399334
T T
۰ نفر
70 درصد اراضي كشاورزي اسدآباد با حمايت دولت مكانيزه شد

اسدآباد - ايرنا - رئيس جهاد كشاورزي اسدآباد گفت: با استفاده از تسهيلات بانكي و كمك بلاعوض دولت، تا كنون 70 درصد اراضي كشاورزي اسدآباد به سيستم هاي نوين آبياري باراني و قطره اي تجهيز شده است.

سقراط بيرنگ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: از 20 هزار هكتار اراضي واجد شرايط، در 13 هزار و 300 هكتار سيستم هاي نوين آبياري اجرا شده است.
وي هدف از اجراي اين طرح را مصرف درست و استفاده بهينه و منطقي از آب اعلام كرد و افزود: دولت از طريق اعطاي تسهيلات بانكي و اعتبارات بلاعوض كشاورزان را مورد حمايت قرار داده است.
بيرنگ اظهار كرد: دولت براي اجراي هر هكتار آبياري باراني 50 ميليون ريال يارانه، به ازاي هر هكتار آبياري قطره اي 80 ميليون ريال و هر هكتار آبياري تلفيقي 65 ميليون ريال يارانه به كشاورزان پرداخت مي كند.
رئيس جهاد كشاورزي اسدآباد با بيان اينكه در روش غرقابي تنها 30 درصد آب به گياه مي رسد، افزود: راندمان آبياري باراني تا 70 درصد و آبياري قطره اي تا 95 درصد است، يعني در سيستم آبياري باراني تا 20 درصد و در سيستم آبياري قطره اي تا پنج درصد آب تلف مي شود.
وي خاطرنشان كرد: اجراي طرح هاي گلخانه اي به علت بالا بودن ميزان اشتغالزايي و پايين بودن مصرف آب و انرژي در اولويت بخش كشاورزي اين شهرستان قرار دارد.
بيرنگ افزود: كشتهاي كم آب بر مانند كلزا، زعفران و موسير كه سودآوري خوبي براي توليدكنندگان دارد، در حال ترويج و آموزش به كشاورزان منطقه است.
اسدآباد 64 هزار هكتار زمين زراعي و باغي دارد و در توليد گوجه فرنگي، چغندر قند، هلو وشليل سرآمد استان همدان است.
شهرستان اسدآباد با 110 هزار جمعيت در 45 كيلومتري همدان واقع شده است.
7527/6993
خبرنگار: زهرا زارعي**انتشار: اكبر بهاروند

سرخط اخبار استان‌ها