۲ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۰۳
کد خبر: 82772889
T T
۰ نفر
شاليكاران گيلان از بذرهاي گواهي شده استفاده كنند

رشت - ايرنا - معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي گيلان گفت : شاليكاران استان براي اطمينان از سلامت و افزيش توليد، از بذرهاي گواهي شده و مطمئن استفاده كنند.

حبيب جهانساز روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : هم اكنون يك هزار و 500 تن بذر گواهي شده از انواع هاشمي ، گيلانه و خزر توليدي، آماده تحويل به كشاورزان پيشرو است.
وي گفت: رقم هاشمي از ارقام خوب بومي و معطر گيلان است كه در هر هكتار 400 / 4 تن شلتوك محصول مي دهد و گيلانه رقم بهينه شده محلي است كه ضمن برخورداري از عطر و طعم مناسب، پاكوتاه تر و زودرس تر است و حدود 200 / 5 تن در هكتار نيز شلتوك مي دهد و رقم خزر هم از ارقام پر محصول با بيش از پنج تن شلتوك در هكتار است.
جهانساز ادامه داد: اين بذرها نسبت به بذرهاي معمولي فاقد آفات و بيماري هستند ، تخم علف هرز ندارند و حدود يك تن شلتوك در هكتار افزايش محصول دارند.
وي گفت: شاليكاران اگر در هر سال 20 تا 25 درصد بذر خود را از نوع گواهي شده تهيه كنند، بعد از چهار سال تمام بذر مورد نياز مزرعه خود را مي توانند تهيه كنند كه البته بايستي اين 20 تا 25 درصد در كرت هاي جداگانه كشت شود كه بتوان از آنها در سال هاي بعد به عنوان بذر خالص براي كاشت دوباره استفاده كرد.
جهانساز اضافه كرد: كشاورزان پيشرو و با تجربه استان از قديم خودشان با شيوه سنتي اقدام به خالص سازي بذر مورد نياز سال آينده مي كنند به اين نحو كه قبل از خرمن كوبي خوشه هاي درشت ، سالم و مطمئن را دست چين كرده و از آن به عنوان بذر سال آينده استفاده مي كنند.
وي افزود: كل بذر مورد نياز شاليزارهاي استان در سال حدود 11 هزار تن است كه ما اگر بتوانيم در هر سال حدود 2 هزار تن بذر اصلاح شده توزيع كنيم؛ تقريبا هر چهار سال يكبار كل مزارع برنج استان با بذر اصلاح شده گردشي كشت مي شود .
وي گفت: طي سه سال گذشته به ترتيب 300 ، 540 ، و هزار و 500 تن بذر گواهي شده توليد داشته ايم كه اين ميزان در سال آينده به بيش از 2 هزار تن مي رسد .
استان گيلان داراي 238 هزار هكتار شاليزار است كه هر سال از تبديل يك ميليون 200 هزار تن شلتوك برداشتي آنها ، حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفيد به دست مي آيد .
خبرنگار : نصراله ابراهيمي**انتشاردهنده:كبيري
6070/2007

سرخط اخبار استان‌ها