۱۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۸:۵۱
کد خبر: 81948303
T T
۰ نفر
دو ميليون هكتار از بيابان هاي كشور به جنگل دست كاشت تبديل شده است

كاشان-ايرنا-معاون وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري گفت: تاكنون دو ميليون هكتار از اراضي بياباني به منظور كنترل گرد و غبار و تثبيت شن هاي روان به جنگل هاي دست كاشت تبديل شده است.

به گزارش ايرنا، خداكرم جلالي روز چهارشنبه در بازديد از تپه ها ي ماسه اي ايستگاه منابع طبيعي و مراتع ابوزيدآباد و بخش كويرات آران و بيدگل افزود: در حال حاضر بيش از 20 درصد از مساحت كشور را اراضي بياباني تشكيل مي دهد و عمليات بيابان زدايي از مهمترين اقدامات سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري است.
وي به نقش بيابان زدايي و تثبيت شن هاي روان در حفاظت از شهرها و روستاها، مراكز اقتصادي و خطوط مواصلاتي اشاره كرد و افزود: از سال 1348 تاكنون بيش از يكصد هزار هكتار جنگل دست كاشت در اراضي بياباني آران و بيدگل ايجاد شده است.
رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري افزود: براي مهار ريزگردها بايد طرح مالچ پاشي در تپه هاي ماسه اي اين منطقه صورت بگيرد و مردم نيز بايد در حفظ مراتع كوشا باشند.
به گفته وي، بيش از 52 درصد از سطح كشور را مراتع تشكيل مي دهد كه بيش از هفت هزار گونه گياهي در قلمرو اين مراتع رشد مي كند.
جلالي افزود: در حال حاضر سرانه مرتع در كشور 1.33 هكتار و سرانه جهاني آن 82/0 هكتار است.
وي بر ضرورت حفظ، احياء، توسعه و بهره برداري از مراتع تاكيد كرد و گفت: مراتع بيش از آنكه از ديدگاه تعليف دام داراي اهميت باشد از نظر زيست محيطي ارزشمند است و در همين راستا سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري، برنامه ها و طرح هاي متعددي براي بهبود و اصلاح وضعيت مراتع كشور اجرا كرده است.
جلالي،طرح كاشت پسته در منطقه كويري ابوزيدآباد را كاري ارزنده و موجب اشتغالزايي برشمرد و ضمن بازديد از زمين پيشنهادي شهرك صنعتي ابوزيدآباد واقع در محدوده جنگل هاي تاغزار منطقه افزود: با همكاري فرمانداري و اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان اصفهان، بايد مشكل اين زمين نيز رفع شود.
وي همچنين گفت: براي اطفاء حريق در مواقع بحران در اين منطقه بياباني، اداره بحران اداره كل منابع طبيعي استان بايد دستگاه هاي اطفاء حريق را به اين منطقه اختصاص دهد تا واحد آتش نشاني ابوزيدآباد نيز در مواقع بحراني تقويت شود.
ابوزيدآباد از توابع بخش كويرات شهرستان آران و بيدگل در 25 كيلومتري اين شهرستان واقع است.
شهرستان كويري آران و بيدگل در 200 كيلومتري شمال اصفهان قرار دارد.

6027/3009

سرخط اخبار استان‌ها