۶ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۳۱
کد خبر: 82400828
T T
۰ نفر

بي آبي دشت ورامين را در خود فرو مي برد

۶ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۳۱
کد خبر: 82400828
بي آبي دشت ورامين را در خود فرو مي برد

تهران-ايرنا- بي آبي دشت ورامين چالش بزرگي است كه نه تنها كشاورزي شهرستان هاي جنوب شرق استان تهران را با خطر نابودي مواجه ساخته بلكه باعث بروز پديده فرونشت در اين بخش از استان تهران شده ، پديده اي كه اگر با آن مقابله نشود خطرات بسياري را با خود به همراه خواهدداشت.

به گزارش ايرنا ، جنوب شرق استان تهران شامل شهرستان هاي ورامين ، قرچك و پيشوا به دليل برخورداري از اراضي كشاورزي حاصلخيز ، قطب كشاورزي كشور محسوب مي شوند ولي كمبود آب در اين بخش از استان تهران باعث شده تا از ظرفيت آن به درستي استفاده نشود از يكصد هزار هكتار اراضي كشاورزي اين منطقه ، تنها نيمي از آن زير كشت انواع محصولات كشاورزي رود.
كمبود بارش نزولات جوي و خشكسالي هاي اخيرباعث شده تا حق آبه اراضي كشاورزي اين بخش از استان از آب هاي سطحي شامل رودخانه جاجرود و سد ماملو تأمين نشود و كشاورزان مجبور باشند تا علاوه بر استفاده از اندك آب حاصل تصفيه خانه جنوب تهران ، از آب هاي زيرزميني براي آبياري اراضي كشاورزي استفاده كنند.
افزايش ميزان بهره برداري از آب هاي زيرزميني باعث بروز پديده اي به نام فرونشست شده ، پديده اي كه باعث شده تا بخش عمده اي از زمين هاي كشاورزي نشست كرده و ترك هاي بزرگ و عميقي در دل دشت به وجود آيد.
بسياري از اراضي كشاورزي منطقه معين آباد پيشوا و ابردژ ورامين كه از اراضي حاصلخيز كشاورزي برخوردار بود و تاغزارهايي كه به منظور تثبت شن هاي روان و جلوگيري از نفوذ كوير به اراضي كشاورزي در آن كاشته شده با پديده فرونشست زمين مواجه شده اند ، پديده اي كه حتي تا نزديكي راه آهن سراسري تهران – مشهد نيز امتداد يافته است.
امروز بسياري از كشاورزان منطقه معين آباد قادر به آبياري مزارع خود نمي باشند و كانال هاي انتقال آب در اين منطقه با ترك هاي عميقي مواجه شده اند ، زيرساختها در حال نابودي است و ميله چاه ها كج شده است.
از ده هزار هكتار اراضي زير كشت تاغزارها كه روزگاري جنگلي انبوه را در دل كوير به وجود آورده خبري نيست و با نابودي اين گونه گياهي ، كوير در حال پيشروي به مناطق مسكوني است و ريزگردها از دشت به نواحي مركزي ورامين نفوذ كرده است.
دشت ورامين ، از بي آبي در خود فرو مي رود و اگر امروز به اين مشكل بزرگ رسيدگي نشود ممكن است حوادثي به وقوع پيوندد كه جبران آن غير ممكن باشد.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان ورامين در اين رابطه به خبرنگار ايرنا گفت : تنها راه گذر از بحران بي آبي و كاهش استحصال آب هاي زير زميني ، استفاده از شيوه هاي نوين آبياري است كه در آن علاوه بر افزايش راندمان مصرف ، از مصرف بي رويه آب نيز جلوگيري مي شود.
محمد حسين تاجيك افزود : در حال حاضر بيش از 13 هزار هكتار از اراضي كشاورزي ورامين به سيستم هاي نوين آبياري از جمله آبياري باراني ، قطره اي و تيپ مجهز شده اند كه اين شيوه مي تواند به افزايش سطح زير كشت اراضي كشاورزي نيز منجر شود.
وي تصريح كرد: دولت تسهيلات ويژه اي را براي اجراي شيوه هاي نوين آبياري در اختيار كشاورزان قرار مي دهد به گونه اي كه براي اجراي آبياري تحت فشار در هر هكتار 65 ميليون ريال و براي اجراي آبياري تيپ در هر هكتار 70 ميليون ريال بلاعوض به كشاورزان اعطا مي كند.
فرماندار پيشوا نيز در اين رابطه به خبرنگار ايرنا گفت : كم آبي در پيشوا باعث پيشروي كوير به اراضي كشاورزي اين شهرستان شده است و اين امر مي تواند مشكلات عديده اي را براي منطقه كه اقتصاد آن مبتني بر فعاليت هاي كشاورزي است به همراه آورد.
محمدكرم محمدي افزود : شهرستان پيشوا با داشتن بيش از يك هزار و 300 هكتار گلخانه ، 30 درصد از سطح گلخانه هاي كشور را در خود جاي داده و سالانه بيش از 700 هزار تن محصولات جاليزي توليد مي كند و اين در حالي است كه اراضي كشاورزي اين شهرستان روز به روز تشنه تر شده و همه ساله نگراني كشاورزان از كمبود اين مايه حيات افزايش مي يابد.
محمدي با اشاره به لزوم انتقال پساب تصفيه خانه جنوب تهران به دشت ورامين گفت: مسئولان آب منطقه اي استان تهران در نظر دارند تا خط دوم، 9 متر مكعبي پساب تصفيه خانه جنوب تهران را از طريق لوله به دشت ورامين منتقل كنند كه اين امر باعث مي شود تا از تبخير آب و هدررفت آن جلوگيري شود.
وي افزود: يكي از برنامه هاي دولت در چرخش آب ، احداث تصفيه خانه فاضلاب در مناطق مختلف كشور است كه هم اكنون اين پروژه با سرعت قابل قبولي در پيشوا در حال اجراست و با بهره برداري از آن ، بخشي از آب مورد نياز كشاورزي منطقه تأمين از ميزان استحصال آب هاي زير زميني كاسته مي شود.
خبرنگار : سيد حسن ميري انتشاردهنده: موسي فعاليان
تهرام/7254 / 1539

سرخط اخبار اقتصاد