خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه آبزیان در گفت‌وگو با ایلنا:

آیت الله هاشمی بعد از انقلاب پایه‌گذار صنایع غذایی بود

رئیس اتحادیه آبزیان گفت: این جمله فراموش نشود که سیاستمدار خوب آن است که وقتی از دنیا رفت، مردم بجای آنکه برای او گریه کنند به حال آینده خود اشک بریزند.

ارسلان قاسمی-رئیس اتحادیه آبزیان- در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در رابطه با سیاست‌های اقتصادی هشت سال دوران سازندگی و تاثیر آن در حوزه کشاورزی بیان داشت: بحث مکانیزاسیون کشاورزی در دوران آیت الله هاشمی رفسنجانی با جدیت پیش رفت. در آن زمان زیرساخت‌های لازم برای این کار فراهم شد؛ اما ادامه پیدا نکرد. در صنایع دیگر نیز برنامه‌ریزی‌های مقدماتی موجب عملیاتی شدن بسیاری از صنایع کشور شد. با وجود محدودیت‌های بسیاری که در صنایع وجود دارد اما زیربنای آن در دوران سازندگی آماده شد.

او با تاکید بر اینکه در دوران سازندگی دولت با کمترین درآمد و بودجه اداره کشور را در اختیار داشت، گفت: موضوع سازندگی در این دوران در اولویت قرار گرفت که دستاوردهای قابل توجهی برای کشور داشت.بعد از پایان جنگ وارد کننده مرغ و تخم مرغ بودیم حتی در آن زمان پنیر هم وارد کشور می‌شد؛ به طوری که الان بسیاری از کسانی که سن بالایی دارند پنیر را به اسم دانمارکی می‌شناسند چرا که وارد کننده این محصول از دانمارک بودیم؛ اما در حال حاضر با مازاد تولید این محصول مواجه هستیم . آیت الله هاشمی پایه‌گذار بسیاری از فعالیت‌های صنایع لبنی در دوران سازندگی بوده است.

در خطبه های خود مردم را تشویق به فعالیت در حوزه آبزیان می کرد

قاسمی افزود: در حوزه آبزیان نیز با نگاهی که در آن دوران نسبت به آبادانی کشور وجود داشت این بخش شاهد فعالیت‌های بسیاری بوده است. آیت الله هاشمی در یکی از خطبه‌های خود گفت که توان 200 هزار هکتاری برای تولید میگو داریم و مردم را از طریق خطبه‌های خود تشویق کرد که وارد این صنعت شوند برای همین است که صنعت میگو با حمایت او پا گرفت و در سال‌های 70 تا 72 میزان تولید آن به 60 تا 100 هزار تن رسید. پنانسیل بسیاری در کشور وجود دارد که کمتر کسی به آن توجه می‌کند، اما آیت الله هاشمی پایه‌گذار آن بود و موجب شد که در بسیاری از نقاط کشور که با بحران اشتغال روبرو بود اشتغالزایی شود. اگر حمایت‌هایی که از بخش کشاورزی در دوران سازندگی وجود داشت ادامه پیدا می‌کرد الان باید 150 هزار تن تولید میگو داشتیم. طی ملاقات‌هایی که با ایشان داشتیم سوال او این بود که چرا برنامه‌ریزی‌های این حوزه محقق نشده است و موانع کجاست.

مهم‌ترین خصوصیت او آینده نگری بود

رئیس اتحادیه آبزیان در پایان تاکید کرد: مهمترین خصوصیت او آینده نگری بود. مهم نبود که چه سمتی داشته باشد چرا که آن سمت به اعتبار وجود ایشان جان می‌گرفت. استوانه اصلی انقلاب از میان رفت. زمانی که امام خمینی زنده بود فرماندهی جنگ و صلح را به ایشان واگذار کرد.آیت اله خامنه ای بارها تاکید کردند که رفیق یاور و همسنگر خود را از دست داده اند. وظیفه ما این است که راه و نگرش او را ادامه دهیم چرا که کشور جوانی هستیم و نیاز به برنامه داریم و امیدواریم مسئولین این راه را ادامه دهند.

کد خبر : ۴۴۷۳۱۸