Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزان و دامپروران صنعتی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

ارائه مشوق صادراتی فرآورده های لبنی به سازمان تعاون روستایی

یکی از دامداران کشور پیشنهاد داد: در صورت ارائه مشوق صادراتی به سازمان تعاون روستایی، تأثیر آن بر قیمت شیرخام مثبت می‌شود.

ارائه مشوق صادراتی فرآورده های لبنی به سازمان تعاون روستایی


یکی از دامداران کشور پیشنهاد داد: در صورت ارائه مشوق صادراتی به سازمان تعاون روستایی، تأثیر آن بر قیمت شیرخام مثبت می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزان و دامپروران صنعتی استان اصفهان، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: اگر 200 میلیارد تومان مشوقی که برای خروج مازاد لبنیات از کشور در نظر گرفته شده، به سازمان تعاون روستایی پرداخت شود، تاثیر مثبت آن در بازار شیرخام مشهود خواهد بود.

هاشم نصراللهی با اشاره به وضعیت نگران‌کننده دامداران از لحاظ اقتصادی، افزود: اکنون اکثر کارخانه‌های لبنی اعلام کرده‌اند که بعد از دریافت جوایز صادراتی، قیمت خرید شیرخام از دامداران تفاوتی نخواهد کرد، این در حالی است که هدف دولت از چنین کمکی، در نهایت دستگیری از دامداران بوده است.

وی خاطرنشان کرد: یا باید ارائه مشوق، منوط به اجرای قیمت مصوب خرید شیرخام باشد که این ممکن است شبهه برانگیز قلمداد شود یا اینکه کل پول به سازمان تعاون روستایی پرداخت و شیرخشک‌های تولید شده از خرید تضمینی، صادر شود.

به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزان و دامپروران صنعتی استان اصفهان، در روند قبلی که سازمان تعاون روستایی، برای جمع‌آوری مازاد شیرخام ورود کرد، در این طرح تاحدودی موفق بود، اما بعد از آن، اتفاقی که افتاد، نشت شیرخشک‌های تولیدشده به بازار داخل بود که وضعیت بازار را به‌شدت برآشفت؛ به‌گونه‌ای که میانگین قیمت بازار به دوران قبل از خرید تضمینی برگشت.

نصراللهی معتقد است: در حال حاضر که دوباره خریدهای تضمینی شیرخام از طرف این سازمان آغاز شده، اگرچه افزایش در قیمت اتفاق نیفتاده، اما این عمل سیر نزولی نرخ‌ها را متوقف کرد.

وی در پایان تصریح کرد: بنابراین وقتی سازمان تعاون روستایی می‌تواند در جمع‌آوری شیرخام مازاد موفق‌تر از کارخانه‌های خصوصی عمل کند، لازم است دولت در صادرات شیرخشک تولید شده نیز به این نهاد یاری رسانده و دامداران را از ورشکستگی نجات دهد./

V-950413-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید