۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۵۱
کد خبر: 82166685
T T
۰ نفر
كشت دانه روغني كلزا و صادرات سيب دماوند افزايش مي يابد

تهران – ايرنا - رئيس جهاد كشاورزي شهرستان دماوند گفت: دانه روغني كلزا در دو هكتار از اراضي دماوند كشت شده كه قرار است 60 هكتار از اراضي اين شهرستان زير كشت كلزا برود.

محمد تركيان روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: از دو هكتار زمين سه تن و 300 كيلوگرم دانه روغني كلزا برداشت شده است كه 60هكتار از اراضي شهرستان دماوند مستعد كشت اين محصول است.
وي در خصوص صادرات سيب دماوند نيز گفت: 25 درصد از توليدات سيب دماوند صادر مي شود كه اين رقم به 50 درصد خواهد رسيد.
رئيس جهاد كشاورزي دماوند افزود: حفظ منابع آب و خاك، تقويت زنجيره توليد شير و الگوي كشت، توسعه بخش گلخانه اي و تقويت بخش صادرات از جمله برنامه هاي شاخص اين نهاد در منطقه با توجه به اصل اقتصاد مقاومتي است.
وي گفت: سيب دماوند به كشورهاي آسياي ميانه، عراق، هند و پاكستان صادر مي شود.
تركيان با بيان اينكه صادرات سيب در كشور نيازمند توجه مسئولان ذيربط است، افزود: اين محصول سه برابر مصرف داخلي توليد مي شود كه با صادرات آن مي توان از علاوه بر تقويت قيمت محصول، از نابودي آن نيز جلوگيري كرد.
وي با اشاره به توليد ميانگين سالانه يكصد هزار تن محصول سيب در دماوند خاطرنشان كرد: شهرستان دماوند بيش از يكصد نوع سيب دارد كه سيب 'گلدن دليشز' و 'رد' بيشترين نوع موجود در منطقه است كه با كاهش مصرف سموم و كودهاي شيميايي و تقويت كيفيت محصول باغي در تلاش هستيم به استانداردهاي جهاني نزديك شويم.
رئيس اداره جهاد كشاورزي شهرستان دماوند به زنجيره توليد شير در منطقه اشاره و بيان كرد: 50 درصد شير توليد شده در شهرستان فرآوري و 50 درصد ديگر به كارخانه‌هاي استان‌هاي شمالي منتقل مي‌شود.
وي همچنين به تقويت بخش گلخانه ايي منطقه در 120 هكتار اشاره كرد و گفت: با ارائه تسهيلات بانكي در تلاش هستيم تا مشكلات بخش آب اين حوزه كشاورزي بهبود يابد.

** توليد دو ميليون اصله نهال در دماوند
محمد تركيان با اشاره به توليد دو ميليون اصله نهال در شهرستان گفت: با توجه به توليد اين ميزان نهال در منطقه، دماوند توانسته به خودكفايي برسد و حتي به استان هاي ديگر نيز صادر كند.
وي به اجراي طرح آبياري تحت فشار در شهرستان دماوند اشاره كرد و گفت: دولت براي هر هكتار، 70 ميليون ريال به صورت بلاعوض تسهيلات پرداخت مي كند ولي مشكل شهرستان در اين بخش نبود تسهيلات كافي براي احداث استخر است كه اميد داريم در اين راستا حمايت هاي لازم صورت گيرد.
رئيس جهاد كشاورزي شهرستان دماوند يكي از موارد بسيار مهم ديگر در بخش كشاورزي را تقويت گازرساني و سوخت‌رساني به مرغداري‌ها و دامداري‌ها عنوان كرد و گفت: رفع مشكلات اين بخش نيز با افزايش توليد مرغ و دام محقق مي شود.
تهرام/7246//1348
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد