توصیه یک کارشناس تغذیه:

در شب یلدا چه بخوریم و چه نخوریم؟

یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه در شب یلدا معمولا خانواده‌ها برای شام مفصل تدارک می‌بینند، گفت: با توجه به اینکه میزان مصرف خوراکی‌ها در چنین شب‌هایی بالاست، بهتر است افراد در شب یلدا شام سبک میل کنند.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،فرزاد بابایی میوه‌ها را یکی از مهمترین خوراکی های شب یلدا دانست و اظهار کرد: میوه‌ها و سبزیجات به عنوان یک گروه غذایی مهم در هرم غذایی سالم مطرح هستند و مصرف آن‌ها به لحاظ برخورداری از فیبر، ویتامین و... مورد توجه است، لذا توصیه می شود شهروندان در شب‌هایی مثل شب یلدا استفاده بیشتر از این گروه غذایی را در برنامه خود بگنجانند.
 
بابایی از آجیل به عنوان یکی دیگر از خوراکی‌های محبوب شب یلدا یاد کرد و افزود: آجیل از گروه‌های مفید در هرم غذایی سالم است و استفاده از انواع مغزها مثل پسته، بادام، گردو و... در صورت تازه بودن و خام بودن و یا حداقل نداشتن نمک زیاد مناسب است.
 
این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: خوردن زیاد شیرینی‌ها، انواع کیک، شکلات‌ها و... در شب یلدا توصیه نمی‌شود.
 
بابایی سپس مصرف اسنک‌ها، چیپس، پفک و ... را در شب یلدا توصیه نکرد و افزود: گنجاندن این دسته از خوراکی‌ها به هیچ عنوان در برنامه‌غذایی افراد توصیه نمی‌شود.
 
این کارشناس تغذیه به مبتلایان به فشار خون و دیابت و دیگر افرادی که بنا به هر دلیلی رژیم غذایی خاصی دارند، توصیه کرد: در شب یلدا رژیم‌ غذایی خود را رعایت کنند و از خوردن مواد غذایی، شیرینی‌ها و یا میوه‌هایی که پزشک مصرف آن‌ها را برایشان ممنوع کرده، اجتناب کنند.
 
بابایی تاکید کرد: به افرادی که اضافه وزن دارند و یا افراد با فشارخون و چربی خون بالا که رژیم های خاصی دارند توصیه می‌شود در اینگونه شب‌ها رژیِم های غذایی خود را نادیده نگیرند.
 
این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: توصیه می‌شود افرادی که به دیابت و فشارخون بالا مبتلا هستند، شب یلدا مراقب سلامتی خود بوده و مخلوطی از سبزیجات را نیز در برنامه خود بگنجانند، ضمن اینکه مبتلایان به فشار خون نیز باید از مغزهای خام و بدون نمک برای آجیل شب یلدا استفاده کنند.
 
بابایی در ادامه یک توصیه هم برای خرید آجیل و انواع مغزها به خانواده ها داشت و از آنها خواست تا در خرید دقت داشته باشند و از خرید آجیل‌های کهنه صرف نظر کنند، چرا که آجیل‌های کهنه حاوی آفلاتوکسین بوده که برای بدن به شدت مضر است و بر عملکرد کبد اثر سوء دارد. بهتر است خانواده‌ها از خرید شکلات و شیرینی در مقادیر زیاد پرهیز کرده و خرید بیشتر میوه‌ها و مغزها را در برنامه داشته باشند.
 
منبع:ایسنا
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
چرایی ها
۱۳:۲۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
سلام چرا حقوق بازنشتگان را در زمان معین نمیدهید الان شب یلداست و ما هنوز حقوق نگرفته ایم الان میخوام بدونم که چگونه اخر برج که مردم پول ندارند میخوان برای شب یلدا مراسمی داشته باشند خواهش دارم حقوق ما را در یک زمان معین بپردازید تا بتوانیم برنامه ریزی کنیم و بتوانیم یک ماه را با دشواری سر کنیم ؟