۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۳۰
کد خبر: 82253048
T T
۰ نفر
معرفی 2 رقم جدید گندم در مركز تحقیقات كشاورزی استان اردبیل

اردبیل - ایرنا - رییس مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل از معرفی 2 رقم جدید گندم نان 'هشترود' و 'صائین' برای مناطق سردسیر دیم در این مركز خبر داد.

حسین كربلایی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پارس آباد گفت: مشاركت فعال محققان این مركز تحقیقاتی منجر به معرفی این ارقام شده كه در مقایسه با ارقام رایج منطقه از لحاظ خصوصیات زراعی ، عملكرد دانه ، مقاومت به بیماری ‌ها و تنش خشكی برتری بسیار خوبی دارند.
وی ، عادت رشد زمستانه ، زودرسی ، تحمل در برابر سرما و تنش خشكی ، مقاوم به خوابیدگی و ریزش دانه و تحمل در برابر بیماری ‌های زنگ زرد و فوزاریوم ، كیفیت مطلوب پخت و برتری عملكرد دانه نسبت به ارقام رایج منطقه را از دیگر ویژگی های رقم های جدید برشمرد.
وی اضافه كرد: رقم گندم هشترود و صائین در سال ‌های اخیر از بین ارقام امید بخش غلات دیم انتخاب شده و كارهای اولیه تكثیر بذر آن در ایستگاه به خوبی انجام می‌گیرد.
وی اضافه كرد: استان اردبیل با دارا بودن حدود 1/1 درصد از مساحت كل كشور ، 4.8 درصد از زمین ‌های زراعی به وسعت 687 هزار و 135 هكتار و یك درصد باغ های كشور به وسعت 3. 293 هكتار سهم عمده‌ای در زمینه تولید محصولات كشاورزی و باغی در سطح كشور دارد.
به گفته وی ، در معرفی ارقام جدید گندم مهندس 'غلامرضا عابدی اصل' محقق غلات دیم ایستگاه تحقیقات اردبیل مشاركت فعالی داشته است.
به گزارش ایرنا ، مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی اردبیل به عنوان یكی از مراكز فعال و مهم تحقیقاتی كشور در شمال استان و شهرستان مرزی پارس آباد مغان واقع است.
خبرنگار : اسدالله فولادی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
7121/6016

سرخط اخبار استان‌ها