۲۷ دی ۱۳۹۴، ۱۶:۰۲
کد خبر: 81924275
T T
۰ نفر
اجراي طرح پايلوت نظام نوين ترويج كشاورزي و منابع طبيعي در استان اردبيل

اردبيل - ايرنا - رييس سازمان جهاد كشاورزي استان اردبيل از اجراي طرح پايلوت نظام نوين ترويج كشاورزي و منابع طبيعي در اين استان خبر داد.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي جهاد كشاورزي اردبيل ، عديل سروي روز يكشنبه در جلسه نظام نوين ترويج كشاورزي و منابع طبيعي استان افزود: در اين طرح آخرين يافته هاي تحقيقاتي به بهترين نحو ممكن و در كمترين زمان به زارعان منتقل مي شود.
او اظهار كرد: در روستاهايي كه مراكز خدمات جهاد كشاورزي دارند ميزان بازديد كارشناسان از مزارع زارعان بيشتر بوده و در نتيجه اطلاعات و آگاهي هاي فني آنها از دانش كشاورزي نيز نسبت به روستاهاي ديگر بيشتر است.
او اظهار كرد: طرح نظام نوين ترويج كشاورزي و منابع طبيعي با هدف حضور فعال ترويج در نظام توليد كشاورزي و منابع طبيعي با هدف افزايش دانش فني ، تخصصي و كاربردي كارشناسان تدوين شده و كارشناسان كشاورزي بايد در كمترين زمان ممكن و با بهترين شيوه هاي علمي و فني آخرين يافته هاي تحقيقاتي را به زارعان منتقل كنند.
سروي افزود: در نظام نوين ترويج كشاورزي و منابع طبيعي مجريان اصلي فعاليت در اين طرح كاركنان و كارشناساني هستند كه در مراكز جهاد كشاورزي دهستان ها به فعاليت اشتغال دارند و كارشناسان بايد با بهره گيري از توانمندي هاي شركت هاي خدمات مشاوره اي ، كلينيك هاي گياه پزشكي ، تسهيل گران و مددكاران وظايف خود را در ارائه ، اشاعه ، توزيع و تنفيذ ايده هاي نو و پديده هاي جديد علمي بكار بگيرند.
او گفت: اجراي طرح نظام نوين ترويج كشاورزي و منابع طبيعي در سطح كشور فقط در چهار استان كرمانشاه ، گلستان ، آذربايجان شرقي و اردبيل اجرا مي شود كه اين استان با تاكيد موكد وزير جهاد كشاورزي به لحاظ اينكه در اجراي طرح توسعه روستايي پيشتاز بود به عنوان پايلوت انتخاب شد.
سروي اظهار كر: اگر فضاي مناسب كاري براي كارشناسان مراكز جهاد كشاورزي دهستان ها از طريق ساماندهي و تجهيز مراكز ايجاد شود اين طرح به نحو چشمگيري موفقيت خود را در عرصه خدمت رساني به كشاورزان نشان خواهد داد.
او بر لزوم ايجاد امكاناتي براي كارشناسان مراكز خدمات جهاد كشاورزي با هدف سهولت دسترسي به دانش فني و تخصصي و يافته هاي تحقيقاتي با استقرار نظام مديريت دانش تاكيد كرد.
وي همچنين با تاكيد بر استفاده از ظرفيت بخش غير دولتي در موفقيت اين طرح افزود: اگر از ظرفيت غير دولتي در خدمات رساني به كشاورزان استفاده و از شركت هاي خدمات
فني و مشاوره اي مستقر در پهنه توليد بهره بگيريم نتيجه مطلوب را از اين طرح خواهيم گرفت و در نتيجه مديران و برنامه ريزان بخش كشاورزي قادر خواهند بود با دستيابي به اطلاعات دقيق و كيفي پهنه هاي توليد از طريق سامانه ذيربط را اخذ كنند.
تنوع اقليمي ، وجود كشت و صنعت ها ، دشت هاي حاصلخيز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 ميليون واحد دامي ، عشاير ايل سون ، سدهاي ذخيره آب ، توليد چهار درصد از محصولات كشاورزي كشور ، نقش 28 درصد بخش كشاورزي در توليد ناخالص و نقش 38 درصدي بخش كشاورزي در جمعيت شاغل استان از جمله قابليت هاي مهم كشاورزي استان اردبيل است.
استان اردبيل در توليد بسياري از ارقام از جمله رتبه اول توليد عدس ، رتبه اول توليد كلزا ، رتبه دوم توليد سيب زميني ، رتبه سوم توليد عسل ، رتبه پنجم توليد چغندر قند ، رتبه هفتم توليد حبوبات و رتبه هفتم توليد گندم و جو را دارد.
امسال بيش از نيم ميليون تن محصول استراتژيك گندم كه در تاريخ خريد اين محصول بي سابقه است در كمترين زمان ممكن و با بهره گيري از حداكثر امكانات به صورت شبانه روزي خريداري شد و جايگاه استان در توليد گندم از رتبه 13 به 4 كشوري ارتقا يافت.
6018

سرخط اخبار استان‌ها