۲۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۵:۵۸
کد خبر: 82726510
T T
۰ نفر
41 ميليارد ريال براي احيا و مرمت قنات هاي سيستان و بلوچستان مصوب شد

زاهدان - ايرنا- مدير آب و خاك و امور فني و مهندسي سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: 41 ميليارد ريال اعتبار امسال براي احيا و مرمت قنات هاي اين استان مصوب شد.

محمد حسن يادگارزايي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: سيستان و بلوچستان به عنوان پهناورترين و خشك ترين استان كشور با ميانگين بارندگي حدود 106 ميليمتر در سال داراي حدود 2 هزار رشته قنات است.
وي ادامه داد: سيستان و بلوچستان به عنوان استان قنات خيز رتبه 6 كشور در تعداد و رتبه چهارم در وابستگي كشاورزي به آب قنات را داراست.
وي افزود: طويل ترين قنات استان با حدود 25 كيلومتر و پرآب ترين قنات ها با آب دهي متوسط 300 ليتر در ثانيه در شهرستان سراوان واقع شده است.
وي با بيان اينكه از سال 92 تاكنون هر ساله اعتباري براي احيا و مرمت قنوات سيستان و بلوچستان در نظر گرفته مي شود گفت: سال گذشته يك ميليارد و 50 ميليون تومان به اين بخش مصوب شد كه تنها 400 ميليون تومان تخصيص يافت.
مدير آب و خاك و امور فني و مهندسي سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: با توجه به اهميت و نقش قنات ها در تامين آب، هر ساله اين سازمان طرح مرمت و بازسازي قنوات را از محل اعتبارات استاني و ملي در دستور كار قرار مي دهد.
به گزارش ايرنا سيستان و بلوچستان به سبب نزديكي به خط استوا و بهره گيري از رطوبت دريا توانمندي زيادي در توليد محصولات گرمسيري و نيمه گرمسيري و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپايا، گواوا، هندوانه آناناسي، نارگيل، زيتون محلي، مركبات و غيره دارد.
توليد محصولات كشاورزي در سيستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمين هاي برخي مناطق اين استان مانند نيكشهر، سرباز، ايرانشهر، كنارك و چابهار در هر سال توان توليد 2 بار محصول را دارند.
هم اينك در بيش از 200 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي سيستان و بلوچستان محصولات زراعي و در 80 هزار هكتار از باغ هاي استان انواع ميوه هاي گرمسيري، نيمه گرمسيري و سردسيري توليد مي شود.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهاني ** انتشار دهنده: حيدر سراياني

سرخط اخبار استان‌ها