وزیر جهاد كشاورزی: توسعه همكاری های ایران و اروپا نیازمند رفع موانع بانكی است

تهران - ایرنا - وزیر جهاد كشاورزی گفت: برای توسعه همكاری های ایران با اتحادیه اروپا باید موانع بانكی هرچه سریعتر برطرف شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمود حجتی» امروز (شنبه) در نشست مشترك با «فیل هوگان» كمیسیونر كشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا در محل این وزارتخانه با بیان اینكه دستگاه های دولتی و تجار ما از موانع بانكی رنج می برند، افزود: البته مشكل موانع بانكی از سوی ما نیست و از طرف اتحادیه اروپا اعمال می شود.

** ایران تولیدكننده ٩٤ درصد زعفران جهان
وی با بیان اینكه ایران با تولید ٩٤ درصد زعفران مورد نیاز جهان، انحصار تولید این محصول را دارد، اضافه كرد: آمادگی همكاری در زمینه ثبت و برندسازی زعفران با اروپاییان را داریم.
وزیر جهاد كشاورزی ادامه داد: قبول داریم در سالیان گذشته در بحث سلامت پسته مشكلاتی داشتیم اما در یك تا دو دهه گذشته اقدامات خوبی در زمینه سلامت پسته صورت گرفته به طوری كه محموله های برگشتی و مرجوعی پسته از اروپا كاهش یافته و امیدواریم این حجم برگشتی به صفر برسد.
وی همچنین با یادآوری اینكه ایران دومین جمعیت شترمرغ در جهان را دارد، گفت: از صادرات آن به اروپا استقبال می كنیم.
وی اضافه كرد: همچنین ایران یكی از اولین تولیدكنندگان ماهی قزل آلای پرورشی در دنیاست كه امیدواریم بتوانیم با اتحادیه اروپا بازارمشتركی داشته باشیم.
حجتی از دیگر بخش های فعال در ایران را پرورش اسب نام برد و گفت: ایران دارای چند نژاد بومی و اصیل اسب ایرانی است كه در زمینه پرورش نژادهای اصیل اسب سرمایه گذاری كرده و قصد داریم بازار مشتركی را بویژه با اتحادیه اروپا در زمینه صادرات اسب داشته باشیم.
وی، تولید محصولات ارگانیك و گیاهان دارویی ایران را از دیگر زمینه های همكاری های ایران با كشورهای اروپایی برشمرد و افزود: توسعه تولید، فرآوری و دستیابی به فرآروده های دارویی از گیاهان را در دستور كار داریم.
وزیر جهاد كشاورزی با بیان اینكه ایران از همكاری های مشترك در زمینه تحقیقات و انتقال فناوری های نوین كشاورزی استقبال می كند، اضافه كرد: طبق یك برنامه ۱۰ ساله تلاش داریم در بخش كشاورزی با آبیاری نوین از آب بهره برداری كاملی داشته باشیم كه این اقدام در طول تاریخ كشور بی سابقه است.
وی یادآورشد: تاكنون nv سطح٢٠٠ هزارهكتار آبیاری نوین اجرایی شده و قرار است تا پایان امسال به ٢٥٠ هزارهكتار برسد.
حجتی ادامه داد: اكنون تلاش داریم سیستم های نوین آبیاری بارانی و قطره ای را در زراعت استفاده كنیم و به تدریج به سمت اجرای سیستم های نوین هوشمند آبیاری گام برداریم.
وی، همچنین ایجاد كمیته مشترك ایران و اتحادیه اروپا برای پیگیری این تعهدات را خواستار شد.
به گزارش ایرنا، تفاهمنامه تولید مشترك بذر ذرت و سورگوم بین بخش خصوصی ایران و فرانسه ظهر امروز(شنبه) با حضور «محمود حجتی» وزیرجهاد كشاورزی و «فیل هوگان» كمیسیونر كشاورزی اتحادیه اروپا امضا شد.
شرایط این یادداشت تفاهم، از زمان امضا تا ٣١ ژوئیه سال ٢٠٢١ معتبر و تمدید آن با موافقت كتبی طرفین امكانپذیر است.
همچنین صادرات پسته، شترمرغ، ماهی قزل آلا، اسب ایرانی، مواد ژنتیكی بذر گیاهان و زعفران از ایران به اتحادیه اروپا در این تفاهم نامه امضا و قرار شد زیرساخت های لازم برای آن فراهم شود.
IRNAeco@
اقتصام**٩١٨٦*1070* 2023** خبرنگار: هما همت خواه ** انتشار: لطیف نكوئی
۰ نفر