۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۴۶
کد خبر: 82077975
T T
۰ نفر
واردات روغن‌های حاوی اسید چرب ترانس صفر شد/درج چراغ راهنما روی 60 درصد محصولات غذایی

تهران - ایرنا - رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام ممنوعیت كامل و به صفر رسیدن واردات روغن‌های حاوی اسید چرب ترانس به كشور، از درج چراغ راهنمای تغذیه بر روی 60 درصد محصولات غذایی كشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، رسول دیناروند روز سه ‌شنبه در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور در وزارت بهداشت، اقدامات انجام شده در زمینه اصلاح تغذیه مردم در طرح تحول سلامت را تشریح كرد.
وی گفت‌: مهمترین كار وزارت بهداشت در دولت یازدهم، طرح تحول سلامت است كه در فاصله كوتاهی توانستیم رضایت مردم را جلب كنیم و اجرای این طرح از افتخارات دولت یازدهم است اما كار دیگری نیز آغاز شده كه اهمیت آن كمتر نیست كه برنامه كنترل بیماری‌های غیرواگیر در كشور است.

** مصرف نمك در ایران بیش از استاندارد جهانی است
دیناروند ادامه داد: دیگر مهمترین عوامل بیماری‌های غیرواگیر تغذیه نامناسب است كه عامل مهم بروز انواع این بیماری‌ها مانند دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی است.
وی گفت: سه عامل تغذیه نامناسب ایرانیان شامل مصرف بالای نمك، شكر و چربی‌های مضر است. مصرف نمك اضافه در بین ایرانیان بسیار وخیم است، در حالیكه استانداردهای دنیا از مصرف حداكثر پنج گرم در روز و در برخی كشورها سه گرم صحبت می‌كنند، در كشور نیز هر ایرانی روزانه بیش از 12 گرم نمك مصرف می‌كند.
دیناروند افزود: نانوایی‌های سنتی یكی از مهمترین مراكز عرضه نمك بیش از حد در غذای مردم هستند. در این نانوایی‌ها نمك به صورت مشتی به آرد اضافه می‌شود كه البته برخی نانوایی‌ها به علت كیفیت آرد پایین و برای پخت بهتر این كار را انجام می‌دهند.
معاون وزیر بهداشت گفت: در دولت یازدهم به همه نانوایی‌های كشور ابلاغ شده كه مصرف نمك را كاهش دهند و قرار است بطور كلی طی یك برنامه پنج ساله میزان مصرف نمك در غذای مردم 30 درصد كاهش یابد و علت تدریجی بودن این برنامه این است كه تغییر ذائقه مردم نیازمند زمان است و اقدامات ناگهانی موجب مخالفت مردم می‌شود.

** وضعیت مصرف شكر هم اسف بار است
وی افزود: وضعیت مصرف شكر نیز در كشور مانند نمك تاسف‌آور است. به‌عنوان مثال نوشابه‌های حاوی مالت(ماءالشعیر) كه به علت داشتن مواد مخمر بسیار مفید است در كشور با اضافه كردن شكر به یك شرب مضر تبدیل می‌شود. برای اصلاح این موضوع نیز برای مصرف شكر در نوشابه‌ها كه در گذشته سقف نداشت، سقف تعیین كردیم و طی یك برنامه مدت‌دار مصرف شكر در انواع نوشابه‌ها كه در صنعت غذایی كشور تولید می‌شود، كاهش می‌یابد.
دیناروند گفت: در مورد كاهش مصرف نمك، چربی و شكر استانداردهای مصرف در صنعت غذا كاهش می‌یابد اما برای اجرای این هدف منتظر موسسه استاندارد نمی‌شویم و وزارت بهداشت بطور مستقیم ابلاغیه‌های لازم را به كارخانه‌های تولید مواد غذایی كه حدود 50 كارخانه هستند، ابلاغ كرده است.

** اسید چرب ترانس بسیار مضر است
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به چربی‌های مضر در مواد غذایی گفت: دو نوع چربی مضر در مواد غذایی وجود دارد كه شامل اسید چرب ترانس و روغن‌های اشباع است. در مورد زیان‌های روغن‌های اشباع بین محققان اختلاف‌نظر وجود دارد و برخی چربی‌های حیوانی مانند چربی‌های موجود در شیر، كره حیوانی و یا روغن‌های حیوانی را مفید می‌دانند اما در مورد اسید چرب ترانس بدون تردید یافته‌های علمی نشان می‌دهد كه اسید چرب ترانس بسیار مضر است و نباید به هیچ وجه در محصولات غذایی اضافه شود.
وی افزود: هدفگذاری وزارت بهداشت این است كه میزان اسید چرب ترانس در مواد غذایی به صفر برسد و با توصیه سازمان بهداشت جهانی این هدفگذاری اجرایی شده و به ‌عنوان مثال واردات هر نوع روغن حاوی اسید چرب ترانس به كشور متوقف شده و به صفر رسیده است.
دیناروند همچنین با اشاره به درج چراغ راهنمایی تغذیه‌ای بر روی محصولات غذایی گفت: درج چراغ راهنمایی بر روی محصولات غذایی از یك سال و هشت ماه پیش ابلاغ و طی این مدت این چراغ راهنما بر روی 60 درصد كل فرآورده‌های غذایی موجود در ایران درج شده است و تا پایان شهریور ماه بر روی همه مواد غذایی درج خواهد شد و تبلیغات استفاده از این چراغ راهنما نیز از تیر ماه آغاز می‌شود.
اجتمام ** 3063 ** 3053 ** 1071
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه