۱۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۶:۲۸
کد خبر: 82019501
T T
۰ نفر

تركيبات ژنتيكي جديد گوسفند در كرمان ايجاد مي شود

۱۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۶:۲۸
کد خبر: 82019501
تركيبات ژنتيكي جديد گوسفند در كرمان ايجاد مي شود

كرمان - ايرنا - معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان گفت: تركيبات ژنتيكي جديد گوسفند در راستاي توليد نژادهاي دوقلوزا و اصلاح شده در استان كرمان ايجاد مي شود.

به گزارش روز شنبه روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان علي باقري افزود: اجراي اين پروژه پنج ساله و شروع آن در سال جاري بوده و حجم عمليات با اعتبارات دولتي تعداد 400 راس و طبق برنامه ريزي بعمل آمده با حضور بخش خصوصي به حدود 2 هزار راس خواهد رسيد.
وي بيان كرد: نتايج حاصل از اجراي اين پروژه در سال پنجم و ششم پس از تاييد پتانسيل هاي توليد و ژنتيكي و اندازه موثر جمعيت مربوط قابل توزيع خواهد بود و در نهايت با اجراي آن شاهد افزايش توليد گوشت قرمز گوسفندي در استان خواهيم بود.
وي گفت: هدف از اجراي اين پروژه، افزايش بهره وري و اقتصادي كردن حرفه پرورش گوسفند در سامانه پرورش غير مرتعي از طريق افزايش چند قلوزايي مي باشد.
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان با اشاره به بهبود صفات مادري گوسفندان ادامه داد: افزايش توليد شير مورد نياز بره ها و سرعت رشد و ضريب تبديل مناسب، افزايش توليد مثل در طول سال براي تحقق حداقل سه بره در سال، بهبود كيفيت لاشه از طريق كاهش چربي و بهبود بازدهي وزن لاشه به وزن زنده از ديگر اهداف اين طرح است.
وي گفت: در اجراي اين پروژه از گوسفند بومي پايه مادري و از اسپرم گوسفندان نژادهاي پر بازده خارجي 'رومانف' به عنوان پايه پدري استفاده شده است.
باقري افزود: گوسفند 'رومانف' از نژادهاي چند قلوزاست كه علاوه بر آن به دليل خصوصياتي چون فحلي خارج فصل، سن بلوغ پايين و از همه مهمتر حس مادري خيلي قوي از نژادهاي مطرح در جهان مي باشد.
وي برخي از برنامه هاي آتي اين معاونت را برشمرد و عنوان كرد: برنامه شاخص ما تعريف و اجراي طرح هاي متناسب با استان و مسائل مرتبط با تغذيه، مديريت دام و اصلاح نژاد اعم از گوسفند و بز، گاو و طيور است كه لازمه اجراي آن بهره گيري از سرمايه گذاري بخش خصوصي است.
باقري بيان كرد: تلاش بر اين است كه با تعامل و در نظر گرفتن منافع متقابل بتوانيم با مد نظر قرار دادن تصدي گري بخش خصوصي، پروژه هاي اساسي و مرتبط با نياز استان را كه در بطن آن زير پروژه هاي متعددي نيز قابل تعريف است با استفاده از سرمايه‌ گذاري بخش خصوصي و نظرات و تجربيات علمي كارشناسان اجرا كنيم.
7429/3028

سرخط اخبار استان‌ها