بازدید 2585
مدیر عامل بورس کالا خبر داد:

رای‌شورای‌رقابت‌برباقی‌ماندن‌پتروشیمی‌دربورس کالا

مدیر عامل بورس کالای ایران از برنامه افزایش سهم محصولات کشاورزی در بورس کالا به ۳۰ درصد خبر داد.
کد خبر: ۶۲۸۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹ 02 October 2016

مدیر عامل بورس کالای ایران از برنامه افزایش سهم محصولات کشاورزی در بورس کالا به ۳۰ درصد خبر داد.

به گزارش فارس، حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران امروز در نشست خبری در محل این شرکت گفت: به دنبال افزایش ٣٠ درصدی سهم محصولات کشاورزی در بورس کالا هستیم.

وی افزود: سهم معاملات بورس کالا از کل معاملات بازار سرمایه به 40 درصد رسیده است.

مدیر عامل بورس کالای ایران صدور رأی نهائی شورای رقابت مبنی بر ادامه معاملات پتروشیمی را نتیجه مطالبه گری رسانه‌ها از شفافیت و توزیع عادلانه دانست و گفت: معاملات اختیار معامله بر روی سکه و ذرت در بورس کالا به زودی راه‌اندازی می شود.

وی در نشست خبری خود با ارائه گزارشی از عملکرد 6 ماه بورس کالا گفت: در زمینه معاملات محصولات صنعتی و معدنی طی 6 ماه نخست امسال بالغ بر 4 میلیون و 787 هزار تن محصول به ارزش حدود 7 هزار میلیارد تومان داد و ستد شد که از نظر مقداری کاهش 9 درصدی را تجربه کرده است.

وی افزود: در مورد محصولات پتروشیمی، حجم معاملات این بازار طی دوره مذکور به یک میلیون و 724 هزار تن رسید که از لحاظ مقداری و ارزشی به ترتیب رشد 32 درصدی تو 23 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است.

این مقام مسئول رشد معاملات پتروشیمی در نیمه اول امسال را ناشی از خواست مصرف‌کنندگان پتروشیمی و عرضه مناسب محصولات از سوی پتروشیمی‌های بالادستی دانست و گفت: در حوزه معاملات فرآورده‌های نفتی در پایان 3 ماهه دوم امسال حجم معاملات این بازار از نظر مقداری با کاهش دو درصدی و از نظر ارزش با افت 33 درصدی مواجه بوده است.

سلطانی‌نژاد رشد 113 درصدی ارزش معاملات رینگ کشاورزی در 6 ماهه امسال را یادآور شد و گفت: در این بازار طی دوره مذکور یک میلیون و 315 هزار تن انواع محصولات کشاورزی معامله شد که به لحاظ مقداری نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 96 درصدی را تجربه کرده است.

مدیرعامل بورس کالا از هدف‌گذاری سهم 30 درصدی رینگ کشاورزی از کل حجم معاملات تالار نقره‌ای خبر داد و گفت: در بازار فرعی بورس کالا نیز طی 6 ماهه امسال به لحاظ مقداری رشد 162 درصدی را شاهد بودیم. ارزش معاملات این بازار رشد 382 درصدی را محقق کرد. در حوزه طلا اما بورس کالا طی 6 ماهه امسال شاهد رشد 213 درصدی حجم معاملات نسبت به دوره مشابه سال قبل بود و این در حالی است که این بازار رو به رشد هم اکنون هر دو هفته یکبار میزبان عرضه مستمر شمش طلا است.

وی یادآور شد: در 6 ماهه نخست امسال حجم معاملات فیزیکی بازار بورس کالا از 167 هزار و 724 میلیارد ریال عبور کرد که حاکی از رشد 4 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل است. همین رشد از لحاظ ارزش معاملات نیز برای این بازار محقق شده است.

این مقام مسئول به رشد 136 درصدی حجم قراردادها در بازار قراردادهای آتی بورس کالا نیز اشاره کرد و گفت: ارزش کل معاملات این بازار طی 6 ماهه امسال با افزایش 180 درصدی روبرو بوده است.

به گفته سلطانی‌نژاد در نیمه نخست امسال بیش از 3 هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق معاملات اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالا محقق شده که حاکی از رشد 848 درصدی حجم این معاملات در سه هزار و 841 درصدی ارزش آن نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

مدیرعامل بورس کالا افزود: حجم معاملات بورس کالا در 6 ماه نخست امسال از لحاظ مقداری با رشد 31 درصدی و به لحاظ ارزش با رشد 62 درصدی معاملات نسبت به دوره مشابه سال قبل روبرو بوده است. به طوری که حجم معاملات در این دوره زمانی به 16 هزار و 199 هزار تن و ارزش معاملات به 353 هزار و 191 میلیارد ریال رسیده است. این در حالی است که بازار مبتنی بر ابرازهای مالی بورس کالا با ارزش 185 هزار میلیارد ریالی بالاتر از ارزش 168 هزار میلیارد ریالی بازار فیزیکی ایستاده است.

وی به سهم 40 درصدی بورس کالا از کل معاملات بازار سرمایه در 6 ماهه امسال سخن گفت و افزود: پس از بورس کالا بورس اوراق بهادار تهران با سهم 36 درصدی، فرابورس با سهم 22 درصدی، بورس انرژی با سهم 2 درصدی از لحاظ ارزش بازار سرمایه رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند که این در حالی است که کل ارزش معاملات صورت گرفته در بازار سرمایه ایران طی 6 ماهه امسال بالغ بر 884 هزار میلیارد ریال بوده است.

سخنگوی بورس کالا با بیان اینکه از کل معاملات بازار فیزیکی تالار نقره‌ای در 6 ماهه نخست امسال، 54 درصد معاملات نقدی و 46 درصد سهم معاملات سلف بوده است، عنوان کرد: بازار سلف بهترین زمینه برای تولیدکنندگانی است که قبل از تحویل کالا می‌توانند پول نقد دریافت کنند.

سلطانی‌نژاد در عین حال از رشد 51 درصدی نسبت معاملات برخط (آنلاین) در پایان 6 ماهه سال مالی 95، سخن گفت و افزود: کل تامین مالی انجام شده در نیمه نخست امسال به بیش از 106 هزار میلیارد ریال رسید که سهم رینگ معاملات صنعتی و معدنی از این بخش 49 درصد، رینگ کشاورزی 31 درصد و رینگ محصولات کشاورزی 17 درصد بوده است.

سلطانی‌نژاد از علاقه بورس کالا برای توسعه معاملات طلا در این بازار به ویژه در دو حوزه شمش طلا و گواهی سپرده طلا خبر داد و گفت: معاملات طلا در بازار فیزیکی بورس کالا طی 6 ماه امسال رشد 213 درصدی را تجربه کرده است. در زمینه گواهی سپرده کالا نیز از جمله در زمینه جو خوراک دامی حجم ارزش معاملات این کالا را رشد 85 درصدی مواجه بوده است.

بر این اساس طی 6 ماهه امسال تعداد 7 هزار و 101 عدد سکه طلا به ارزش 76 میلیارد ریال با سهم 13 درصدی، ذرت دانه‌ای حجم یک هزار و 99 هزار تن با ارزش 10 میلیارد ریال با رشد 2 درصدی روبرو بوده و در مجموع ارزش گواهی سپرده کالایی به 569 میلیارد ریال رسیده است.

سلطانی‌نژاد احداث و پذیرش انبارهای کالایی در مناطق آزاد را از ظرفیت‌های بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالا عنوان کرد و گفت: صدور قبض انبار و گواهی سپرده کالایی از جمله سیاست‌های بورس کالا برای توسعه بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا است.

وی در ادامه افزود: بازار گواهی سپرده کالا نیازمند حضور بازیگران مختلف بوده که در این زمینه پذیرش کالاهایی همچون PVC، محصولات آهنی و ذوب آهن در دستور کار قرار گرفته است. بر این اساس توافقی که با اتحادیه آهن صورت گرفته قرار شده تا بنکداران و مصرف‌کنندگان آهن نیز بتوانند از ظرفیت‌های بورس کالا استفاده کنند. در بورس کالا باید علاوه بر امکان فعالیت تجاری، امکان حضور مصرف کنندگان کوچک نیز فراهم شود که این نیازمند ساختارسازی در بورس کالاست.

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی عنوان کرد: براساس این قانون مقرر شد تا ذرت و جو دامی در بورس کالا عرضه و سیاست قیمت به جای خرید تضمینی در دستور کار قرار گیرد.

بر این اساس تاکنون 65 هزار و 700 کشاورز در سراسر کشور محصول جو دامی خود را به انبارها تحویل داده و براساس آمارهای موجود تاکنون یک میلیون و 144 هزار تن محصول جو دامی به انبارهای مورد نظر تحویل داده شده است.

وی افزود: امسال سیاست گواهی سپرده کالایی براساس تحویل کالا به انبارها در حالی دنبال می‌شود که امکان عرضه مستقیم محصول در بورس کالا نیز فراهم است. بر این اساس تاکنون 933 هزار و 64 تن محصول جو دامی در بورس کالا معامله شده و 51 هزار کشاورز توانسته‌اند، معاملات خود را تسویه و پول خود را دریافت کنند.

سلطانی‌نژاد از آغاز برداشت محصول ذرت و از ابتدای مهرماه نیز خبر داد و گفت: معاملات این محصول در حالی به زودی آغاز می‌شود که در استان‌هایی که از انبارهای مناسب برخوردار هستند، در قالب سیاست قیمت به جای خرید تضمینی با کشاورزان تسویه خواهد شد و آن دسته از استان‌هایی که انبار ندارند، در قالب عرضه مستقیم کالا در بورس عرضه خواهند شد.

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به صدور رای نهایی شورای رقابت مبنی بر ادامه عرضه معاملات پتروشیمی در بورس کالا اشاره کرد و آن را مدیون مطالبه‌گری رسانه‌ها دانست و گفت: با توجه به رای شورای رقابت و تاکید بر معاملات پتروشیمی‌ها از طریق ساز و کار رقابتی بورس کالا آن دسته از شرکت‌هایی که تاکنون از ظرفیت‌های این بازار استفاده نکردند، یک ماه فرصت خواهند داشت، تا آن را انجام دهند.

وی افزود: اخذ مصوبه دستورالعمل بازارگردانی از سازمان بورس اخذ مصوب دستورالعمل صندوق‌های کالایی از سازمان بورس، ارائه پیش‌نویس دستورالعمل تابلوی مناقصه جهت تصویب در سازمان بورس از جمله اقدامات صورت گرفته در نیمه نخست امسال بوده و در عین حال اقدام‌هایی همچون تعامل با فعالان بازار آهن و زمینه‌سازی برای حضور در معاملات بورس کالا، عضویت بورس کالا در فدراسیون جهانی بورس‌ها بر افزایش سرمایه 900 میلیارد ریالی از دیگر اتفاق‌های رخ داده در این بازار است.

در عین حال کمک به ایجاد تعادل در بازار محصولات پتروشیمی از طریق همکاری با شرکت‌های پتروشیمی برای ارائه برنامه عرضه به افزایش آن ایجاد زیرساخت براورد بلند مدت،‌ پالایش متقاضیان خرید و تسهیل تامین مالی شرکت‌های پتروشیمی از طریق قراردادهای سلف و سلف موازی استاندارد از دیگر اقدام‌های صورت گرفته در نیمه نخست امسال است.

سلطانی‌نژاد در عین حال با اشاره به معاملات شکر در بورس کالا گفت: تسهیل صدور کد معاملاتی برای مشتریان، تسهیل زمینه حضور بنکداران و قیمت‌های مصوب صورت گرفته در بورس کالا از جمله رخدادهایی بود که در حوزه معاونت شکر از طریق بورس کالا رخ داد به طوری که در نیمه اول امسال 585 هزار تن شکر از طریق عرضه شفاف در بورس کالا صورت گرفت که معامله 380 هزار تنی این کالا طی دوره زمانی مذکور را رقم زده است.

مدیرعامل بورس کالا راه‌اندازی قراردادهای اختیار معاملات بر روی سکه و ذرت، راه‌اندازی معاملات قرادادهی آتی ارز و PVC، گواهی سپرده محصولات صنعتی و پتروشیمی، تابلوی مناقصه، معاملات زنجیره‌ای سلف‌،‌افزایش ساعات معاملات بازار قراردادهای آتی، اجرای سیاست‌های قیمت تضمینی برای ذرت،‌پیگیری عرضه 3 میلیون تن گندم غیریارانه‌ای بازرگانی دولتی، پیگیری راه‌اندازی معاملات اوراق مجوز کالایی، مدل کسب و کار برای بازار فیزیکی را به عنوان برنامه‌های پیش روی بورس کالا اعلام کرد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی