۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۹
کد خبر: 82336131
T T
۰ نفر
50 درصد ایرانیان كلسیم كافی مصرف نمی كنند

تهران - ایرنا - مدیر كل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: 50 درصد مردم ایران به میزان كافی كلسیم دریافت نمی كنند و میزان مصرف شیر و لبنیات در بین ایرانیان كمتر از حد نیاز است.

زهرا عبداللهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا، افزود: مطالعات وزارت بهداشت نشان می دهد كه بیش از 50 درصد مردم كمبود دریافت كلسیم مورد نیاز دارند و البته این تحقیق به معنای كمبود میزان كلسیم در خون و بدن ایرانیان نیست بلكه فقط نشان دهنده مصرف ناكافی كلسیم و لبنیات به عنوان مهمترین منبع دریافت این ماده ضروری است.
وی گفت: شیر و لبنیات مهمترین منبع تامین كلسیم بدن انسان است. بسیاری از منابع غذایی مانند پروتئین، كالری و حتی آهن منابع جایگزین دارند اما در مورد كلسیم، به جز لبنیات جایگزین مهم دیگری وجود ندارد، بنابراین افرادی كه مصرف شیر و لبنیات پایین دارند، اغلب این ماده ضروری را نمی توانند از منابع غذایی دیگر تامین كنند.
عبداللهی اضافه كرد: متوسط سرانه مصرف شیر و لبنیات در دنیا حدود 155 لیتر در سال است، در حالی متوسط مصرف لبنیات در بین ایرانیان حدود 90 لیتر در سال و نزدیك به نصف میانگین مصرف جهانی است.
وی ادامه داد: واقعیت این است كه ذائقه ایرانیان به سمتی رفته است كه میزان مصرف نوشابه به خصوص نوشابه های گازدار مضر بسیار بیشتر از شیر و لبنیات شده است و این یك زنگ خطر جدی است كه سلامت ایرانیان را تهدید می كند.
مدیر كل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: كمبود كلسیم مهمترین عامل بروز بیماری های استخوانی از جمله پوكی استخوان است كه به خصوص در سنین بالای میانسالی در بین ایرانیان شیوع بالایی دارد.
آمارهای سازمان بهداشت جهانی می گوید: 40 درصد زنان و حداقل 10 درصد مردان در خطر پوكی استخوان قرار دارند. مطالعات در ایران نیز نشان می دهد كه حدود 47 درصد زنان بالای 50 سال در ایران دچار كمبود تراكم استخوان هستند، این كمبود در بین مردان ایرانی كمتر است.
یكی از روشهای كاهش شیوع تراكم استخوان، حمایت دولت از توزیع شیر و لبنیات ارزان بین مردم و پرداخت یارانه برای شیر و لبنیات به جای برخی مواد غذایی مضر مثل روغن و شكر است.
خبرنگار: افشین شاعری * انتشار: علی حبیبی
اجتمام(4)**3063 ** 1569
۰ نفر