۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۳۹
کد خبر: 82341720
T T
۰ نفر
استاندار مركزی: اقتصاد كشاورزی از مولفه های مهم توسعه است

ساوه - ایرنا - استاندار استان مركزی گفت: اقتصاد حوزه كشاورزی از مولفه های مهم توسعه در این استان است.

به گزارش ایرنا، محمود زمانی قمی روز یكشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مركزی با محوریت سرمازدگی سه محصول باغات شهرستان ساوه در محل فرمانداری این شهرستان، افزود: كشاورازن نقش مهم و موثری در توسعه كشور برعهده دارند و توجه، حمایت و پاسخگویی به مطالبات این قشر امری ضروری است.
وی بیان كرد: سرمای شدید در ماه اخیر در این استان موجب سرمازدگی محصولات كشاورزی به ویژه در شهرستان ساوه شد كه باید در این راستا حمایت اصولی از كشاورزان با راهكارها و برنامه های ویژه صورت بگیرد.
استاندار استان مركزی ادامه داد: رایزنی های لازم با وزارت كشاورزی و صندوق بیمه كشاورزی برای كاهش مشكلات كشاورزان استان مركزی به ویژه كشاورزان ساوجی در دستور كار است.
قائم مقام صندوق بیمه كشاورزی كشور نیز در این نشست گفت: كشاورزانی كه باغات آنان را سرما برده و محصولی روی درخت ندارند، باید تنه درخت را بیمه كنند.
محمد ابراهیم حسن نژاد افزود: از سال 90 تا سال 94 صندوق بیمه محصولات كشاورزی 53 هزار و 200 میلیارد ریال غرامت پرداخت كرده است و دولت باید 80 درصد سهم خود را در این بخش بپردازد اما، فقط 6 هزار و 520 میلیارد ریال توسط دولت پرداخت شده است و صندوق مجبور به گرفتن 36 هزار و 560 میلیارد ریال از بانك ها با سود 18 درصد شده تا بتواند سهم دولت را پرداخت كند.
به گزارش ایرنا، وی بیان كرد: حمایت از كشاورزان امری ضروری است اما، باید پرداخت های حق بیمه نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.
حسن نژاد گفت: در سال 93 دولت از 14 هزار و 500 میلیارد ریال غرامت بیمه گزاران در استان مركزی تنها 2 هزار و 100 میلیارد ریال آن را پرداخت كرده او صندوق بیمه كشاورزی تمام خسارت ها را پرداخت كرده است.
وی تاكید كرد: بیمه محصولات باغدارانی كه بیمه آنان پایان یافته است امسال تمدید می شود و در صورتی كه دولت سهم 80 درصدی خود را بپردازد خسارت این دسته از باغداران پرداخت می شود.
مدیركل مدیریت بحران و كاهش مخاطرات بخش كشاورزی وزارت جهاد كشاورزی نیز در این نشست گفت: پارسال دو هزار میلیارد تومان خسارت به كشاورزان كشور وارد شد كه در سال جاری این رقم به یك هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است.
سید محمد موسوی تصریح كرد: برای پرداخت خسارت كشاورزان نیاز به تامین اعتبار دو هزار میلیارد ریالی دولت است تا صندوق بیمه‌ كشاورزی بتواند تعهدات خود را جامه عمل بپوشاند.
معاون استاندار مركزی و فرماندار شهرستان ساوه نیز در این نشست گفت: بر اساس نظر كارشناسان، بر اثر سرمازدگی ماه اخیر تا چهار سال آینده از انار در این شهرستان خبری نیست.
محمد بهاروند افزود: دمای هوای 20 درجه سانتیگراد زیر صفر در اواخر آبان ماه امسال خسارات سنگینی را به كشاورزان وارد كرده است.
وی بیان كرد: بر اثر این سرمازدگی، 100 درصد حوزه زراعت و 90 درصد از باغات شهرستان ساوه خسارت دیده اند.
شهرستان ساوه از توابع استان مركزی است و بر اساس آخرین آمار در این شهرستان 259 هزار و 30 نفر جمعیت زندگی می كند.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری ** انتشار دهنده: مژگان حیدری*

سرخط اخبار استان‌ها