Iranian Agriculture News Agency

آزمونی فراروی کمیسیون کشاورزی


عبدالحسین طوطیایی- پژوهشگر کشاورزی

شرق / کمیسیون تلفیق (کشاورزی و بهداشت و درمان) در مجلس برای سرنوشت توسعه محصولات تراریخته که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است، تصمیم نهایی را خواهد گرفت. با یقین به اینکه تمامی اعضای کمیسیون تلفیق در باور و پایبندی به منافع ملی از درک و عزم مشترکی برخوردارند، امید که به فرجامی نیکو و بر فراز سقف‌های جناحی برسند. البته به‌عنوان یک کنشگر در بخش کشاورزی و محیط‌ زیست کشور هر چند در این سوی دیوار بهارستان تأکید بر چند نکته زیر را ضروری می‌دانم:

١- تمامی مزیت‌ها و زیان‌هایی که متخصصان و نیز مخالفان محصولات تراریخته تاکنون و در التهابات رسانه‌ای اخیر برشمرده‌اند، از جنس مصالح یا آسیب‌های ملی است. مصالحی که متأسفانه در مخالفت‌های اخیر و چه‌بسا ناخواسته رنگ سلیقه‌ای و جناحی به خود گرفته است. اگر زیان‌های ادعاشده و منتسب به این محصولات واقعا حقیقت داشته باشد، به این مفهوم است که عده‌ای از دانشمندان و متخصصان کشورمان در جهت توسعه بیماری‌های خطرناک و نیز نابودی محیط ‌زیست دست در دست هم گذاشته‌اند.

به نظر می‌رسد تصور و فرض چنین نتیجه‌ای در اینکه جمعی از صاحبان دانش و مهارت از مردم ما عزم به نابودی جامعه و بستر حیات کرده‌اند، ماورای هر کابوس و فاجعه‌ای و آمیخته با بدبینی مطلق است. اگر هم مخالفان این توسعه راه به افراط و جزمیت‌های جناحی برده و اساسا مبنای قابل دفاعی در استدلال‌های خود نداشته باشند، باز هم ترجمانی از فاجعه دیگری است. اینکه مجموعه‌ای از شهروندان کشورمان و چند نفر از کنشگران فعال در این حوزه و با هماهنگی تعدادی رسانه مرتبا بر طبل هشداری بکوبند که در برابر افزایش تولید ملی و دستیابی به فناوری‌های نوین و مثبت جهانی ایستاده است، حکایتی تلخ را زمزمه می‌کند. در این برهه حساس برعهده کمیسیون تلفیق و کل مجلس شورای اسلامی است که با نگاهی فراگیرتر از سلیقه‌های گروهی به بررسی و تصمیم نهایی بپردازد. مصوبه اولیه کمیسیون کشاورزی مجلس درباره اجازه برای ادامه تحقیقات بیوتکنولوژی گیاهی و اما ممنوعیت تولید محصولات تراریخته، نشان از پارادوکسی آشکار می‌دهد. اساسا چرا هزینه سنگینی را برای تحقیقات بر دولت و مردمی تحمیل کنیم که درنهایت از مصرف و تولید محصولات ناشی از آن باز داشته شده‌ایم؟ بدون تردید انگیزه هر محقق و دانشمندی با پایبندی به منافع ملی آن است که دستاورد تلاش شبانه‌روزی خود را سرانجام در عرصه عمومی ببیند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید