۱۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۶:۲۵
کد خبر: 81951786
T T
۰ نفر

صادرات 266 ميليون دلاري محصولات كشاورزي مازندران

۱۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۶:۲۵
کد خبر: 81951786
صادرات 266 ميليون دلاري محصولات كشاورزي مازندران

ساري-ايرنا-رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران از صادرات بيش از 266 ميليون دلاري محصولات كشاورزي اين استان به خارج كشور در 10 ماهه امسال خبر داد.

به گزارش روز شنبه روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي مازندران دلاور حيدر پور گفت: امسال 162 هزار و 320 تن انواع محصولات كشاورزي به ارزش 266 ميليون و 517 هزار و 808 دلار از گمركات استان صادر شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزني حدود 22.9 درصد و از لحاظ ارزشي 23.7 درصد رشد داشته است.
وي دلايل رشد محصولات كشاورزي را بالا بودن كيفيت مطلوب محصولات كشاورزي، افزايش سطح مهارت و تخصص صادركنندگان محصولات كشاورزي، تنوع و كيفيت بسته‌بندي مناسب محصولات كشاورزي، افزايش توان بازاريابي صادركنندگان محصولات كشاورزي، اعزام و پذيرش هيات‌هاي تجاري و بازاريابي براي تقويت روابط تجاري با كشورهاي هدف، وجود مشتركات فرهنگي، تاريخي و مذهبي با بعضي از كشورهاي همسايه و تعدادي از كشورهاي سي آي اس (CIS ) و حضور در نمايشگاه‌هاي كشورهاي هدف براي معرفي توانمندي‌هاي صادراتي عنوان كرد.
حيدرپور با بيان اينكه در صادرات برخي از محصولات كشاورزي مانند مركبات، گل و گياه و كيوي رشد منفي داشته‌ايم، گفت: عدم برقراري تعرفه‌هاي ترجيحي با برخي از كشورهاي هدف، مشكل ارتباطات بانكي و نقل و انتقال ارز حاصل از تجارت، ناكافي بودن همكاري رايزنان بازرگاني در سفارتخانه‌هاي كشورهاي هدف و ورود صادركنندگان ساير استان‌هاي كشور جهت خريد محصولات صادراتي و حمل به استان‌هاي خود و خروج از گمركات آن استان‌ها از جمله دلايل كاهش صادرات اين محصولات بوده‌است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران ادامه داد: پايين بودن نقديندگي صادركنندگان، مشكلات حمل و نقل كالاهاي كشاورزي براي صدور با توجه به شرايط خاص فيزيولوژي محصولات كشاورزي، ورود رقباي جديد به كشورهاي CIS آسياي ميانه و داشتن بازار مناسب در داخل از ديگر دلايل رشد منفي برخي محصولات كشاورزي بوده‌است.
وي اضافه كرد: فرآورده هاي لبني، شيلات و آبزيان و ساير محصولات از جمله محصولاتي بودند كه به دليل مزيت نسبي و بالا بودن كيفيت و بسته‌بندي مناسب از درصد بالايي از صادرات برخوردار بوده‌است.
حيدرپور، عمده محصولات كشاورزي صادر شده در 10 ماهه امسال را فرآورده‌هاي لبني، مركبات، سيب درختي، گل وگياه، كيوي و ساير محصولات كشاورزي بيان كرد و افزود: عراق، تركمنستان، افغانستان، قزاقستان و فدراسيون روسيه از كشورهاي هدف صادرات محصولات كشاورزي مازندران بوده‌است.
مازندران سالانه بيش از شش ميليون تن انواع محصولات كشاورزي توليد و به بازار مصرف داخلي و خارجي عرضه مي كند.ك/1
6990/6097

سرخط اخبار استان‌ها