۷ بهمن ۱۳۹۵، ۲۰:۰۳
کد خبر: 82403218
T T
۰ نفر
استاندار خراسان جنوبي: توسعه فعاليت آبخوانداري و آبخيزداري نياز استان است

بيرجند- ايرنا - استاندار خراسان جنوبي با بيان گستردگي مشكل حوزه آب شرب ، كشاورزي و صنعت استان، بر لزوم توسعه و افزايش فعاليت هاي حوزه آبخوانداري و آبخيزداري به عنوان يكي از نيازهاي اساسي منطقه تاكيد كرد.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومي استانداري خراسان جنوبي، سيد علي اكبر پرويزي، در ديدار رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري گفت: به دنبال اخذ رديف مجزاي بودجه براي اين موضوع هستيم تا تحولي در اين زمينه ايجاد شود در غير اين صورت با اجراي طرح هاي كوتاه مدت مشكل رفع نخواهد شد.
وي تاكيد كرد: مذاكره اي با معاون اول رئيس جمهوري انجام شد، مي توان با ارايه طرح هاي كارشناسي مطالعه شده، در حوزه آبخوانداري و آبخيزداري اعتبار مناسبي را از مركز دريافت كرد.
وي اضافه كرد: ادامه 18 سال خشكسالي، خراسان جنوبي را با مشكل جدي مواجه كرد و در حال حاضر بيش از 400 روستا با تانكرهاي سيار آبرساني مي شود.
وي با بيان اينكه 60 روستا تا پايان سال 95 از مدار آبرساني سيار خارج خواهد شد، افزود : احداث مجتمع هاي آبرساني به عنوان يك اولويت مهم در دستور كار دولت در استان قرار دارد.
پرويزي با بيان اينكه در بودجه امسال حدود 170ميليارد ريال اعتبار از محل كمك هاي فني و اعتباري براي صندوق هاي خرد روستايي و صندوق هاي بخش كشاورزي و ساير تعاوني ها در نظر گرفته شد، گفت: متاسفانه اين امر محقق نشد، اميدواريم در بودجه سال آينده اين امر مورد توجه قرار گيرد.
پرويزي، با بيان اينكه در حال حاضر 150 تعاوني زنان روستايي در استان فعاليت دارد، افزود: حمايت و كمك به تعاوني ها در راستاي تقويت فعاليت ها مي تواند علاوه بر ايجاد اشتغال براي تثبيت جمعيت در نقاط مرزي و روستايي نيز كمك شايان توجهي باشد.
همچنين الله كرم جلالي، معاون وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخيزداري با اشاره به خشكسالي در خراسان جنوبي افزود: اين معضل خسارت زيادي در حوزه كشاورزي و دامداري به استان هايي همچون خراسان جنوبي وارد كرده است.
وي به اجراي طرح ترسيب كربن به عنوان يك طرح بين المللي خوب در استان اشاره كرد و ادامه داد: به دنبال اجراي اين طرح در ساير استان ها نيز با نمونه برداري از خراسان جنوبي هستيم.
وي اجراي طرح مديريت جهاني آبخيز را از ديگر طرح هاي وزارتخانه جهاد كشاوزي دانست و تصريح كرد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري آماده اجراي اين طرح در استان است.
وي با تاكيد بر حفظ منابع طبيعي و مراتع گفت: قطعا اين امر كمك بسيار مناسبي در راستاي نگهداشت جمعيت در نقاط مختلف استان خواهد بود.
2047*خبرنگار و انتشار دهنده- عباسقلي اشكورجيري

سرخط اخبار استان‌ها