۲۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۵:۵۰
کد خبر: 82866148
T T
۰ نفر
140 تن مواد غذايي فاسد در سال 96 معدوم شد

تهران- ايرنا- رييس سامانه بهداشت 190 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ازمعدوم سازي بيش از140 تن انواع مواد غذايي فاسد، غيرقابل مصرف و تاريخ گذشته در سال 1396 خبر داد.

به گزارش روزيكشنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، محراب آقازاده افزود: اخبار و شكايات مربوط به مواد غذايي فاسد، تاريخ مصرف گذشته وغير قابل مصرف، منجر به كشف، جمع آوري و معدوم سازي بيش از 140 هزار و 28 كيلوگرم كالاهاي آسيب رسان به مصرف كننده شد.
وي ادامه داد: بيشتر اين موادغذايي شامل انواع شيريني جات، سوسيس وكالباس، انواع ترشيجات، انواع نوشيدني ها، انواع تنقلات، انواع فراورده هاي گوشتي و پروتئيني، انواع لبنيات و غيره شده است.
محرابي با بيان اين كه در سال 1396 مردم 272 هزار و 708 مرتبه با تلفن شكايت هاي مردمي سامانه بهداشت 90 تماس و 86 هزارو 987 شكايت و گزارش هاي خود را در زمينه تخلفات بهداشتي مشاهده شده در كشور در اين سامانه ثبت كردند، افزود: جنسيت تماس گيرندگان 76 درصد آقايان و 24 درصد خانم ها بودند.
وي افزود: بيشترين شكايت ها از دانشگاههاي علوم پزشكي شهيد بهشتي (12درصد)، مشهد (12 درصد)، دانشگاه علوم پزشكي ايران (11 درصد)، شيراز(8 درصد) و اصفهان (8 درصد) و از شهر هاي تهران، مشهد، كرج، اصفهان، شيراز، قم و يزد بوده است.
رييس سامانه بهداشت 190 وزارت بهداشت ادامه داد: شكايت از اماكن مسكوني داراي فعاليت غير مجاز و غير بهداشتي با 13 درصد، نانوايي ها 10 درصد، اغذيه فروشي و ساندويچ و پيتزا 10 درصد، سلف سرويس و رستوران 8 درصد و بقالي و سوپرماركت نيز 8 درصد در صدر اخبار اين سامانه قرار گرفتند.
وي اضافه كرد: بيشترين مورد شكايت نيز ازعرضه مواد غذايي صنفي سنتي فاسد با 10 درصد، دفع غير بهداشتي فاضلاب 6 درصد و عرضه مواد غذايي بسته بندي شده فاقد تاريخ مصرف معتبر 6 درصد بود.
آقازاده بيان داشت: اقدامات قانوني معمول در زمينه اين شكايت ها منجر به رفع نقص 17 درصد، مكاتبه و معرفي به مراجع قضايي به ميزان 15 درصد، ابلاغ اخطار و ارائه مهلت رفع نواقص غير بحراني به ميزان 14 درصد، تحويل اخطار 48 ساعته جهت غير فعال سازي و رفع نواقص بحراني به ميزان 5 درصد، معدوم سازي مواد غذايي به ميزان 4 درصد و تحويل اخطار 48 ساعته براي نواقص غير بحراني به ميزان 3 درصد شد.
رييس سامانه بهداشت 190 وزارت بهداشت با اعلام اينكه ميزان رضايتمندي مردمي از نحوه رسيدگي به شكايات مردمي بر اساس نظرسنجي هاي تلفني به عمل آمده نيز 94 درصد بوده است، گفت: سامانه بهداشت 190 به طور شبانه روزي و در تمام ايام هفته و با توجه به آغاز سفرهاي نوروزي، آماده دريافت شكايت هاي مردمي در زمينه موضوعات مختلف بهداشت محيط و بهداشت حرفه اي از جمله تخلفات مورد مشاهده در اماكن عمومي و مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي مانند رستورانهاي شهري و بين راهي، هتل ها، مسافرخانه ها است و هموطنان عزيز مي توانند از اقصي نقاط كشور با شماره تلفن 190 با اين سامانه تماس گرفته و شكايات بهداشتي خود را مطرح نمايند تا در اسرع وقت به آنها رسيدگي شود.
اجتمام*1724*1193
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه