۱۹ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82378464
T T
۰ نفر

ايران جزو 20 كشور پرمصرف دارو در جهان است

۱۹ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82378464
ايران جزو 20 كشور پرمصرف دارو در جهان است

تهران - ايرنا - كارشناس معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: ايران به لحاظ ميزان مصرف دارو جزو 20 كشور نخست دنياست و بالاترين مصرف سرانه دارو در جهان را دارد.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از سازمان غذا و دارو، پريا عطايي افزود: در ايران، مصرف سرانه داروهاي تزريقي در سال، چهار برابر ميانگين جهاني است، اين در حالي است كه تزريقات به تنهايي و جدا از عوارض دارو، خود، فرآيندي خطرآفرين است. آبسه، عفونت و ابتلا به بيماري هاي ويروسي وميكروبي از عوارض تزريق است .
وي خاطرنشان كرد: برخي افراد تصور مي كنند داروي تزريقي بهتر از نوع خوراكي است، چون سريع تر اثر مي كند و باعث مي شود روند درمان زودتر طي شود؛ اما واقعيت چنين نيست و هر بيماري براي درمان، نياز به داروهاي خاصي دارد كه نوع تزريقي يا خوراكي دارو را پزشك تشخيص مي دهد.
عطايي ادامه داد: متاسفانه بسياري از افراد بر اين باورند كه داروي خوراكي بي تاثير است و فقط با تزريق آمپول، بيماري آنان بهبود مي يابد. حتي بيماراني هم وجود دارند كه با مراجعه به پزشك از او مي خواهند كه براي آنها داروي تزريقي تجويز كند و استدلال آنان هم اين است كه داروي خوراكي بر بدن آنها تاثيري ندارد در حاليكه چنين تصوراتي اشتباه است.
وي يادآور شد: طبق نتايج مطالعات اخير حدود يك سوم عوارض دارويي در كشور، ناشي از مصرف داروهاي تزريقي است و مصرف بي رويه دارو، يكي از مهمترين مشكلات بهداشتي و درماني در كشور به شمار مي رود كه موجب افزايش هزينه هاي مختلف مالي و جاني شده است.
اجتمام**9185**1776
دريافت كننده : سادات حسيني خواه** انتشاردهنده: ليلاخطيب زاده
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه