۲۸ دی ۱۳۹۴، ۱۷:۵۸
کد خبر: 81926045
T T
۰ نفر
كاهش تقاضا در بازار مصرف استان ایلام علت اصلی پایین بودن قیمت مرغ است

ایلام - ایرنا - معاون بهبودات دامی سازمان جهاد كشاورزی ایلام گفت: مرغداران استان با مشكلات گوناگونی دست به گریبان هستند كه مهمترین آنها كاهش تقاضا در بازار مصرف این استان ناشی از پایین آمدن قدرت خرید مردم است.

مجتبی شیرخانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: این عامل در كنار دیگر مسایل باعث شده كه قیمت مرغ زنده در مرغداری های استان برای تولید كنندگان این صنف سود و صرفه اقتصادی نداشته باشد.
وی افزود: اكنون قیمت هر كیلوگرم گوشت مرغ در ایلام تحویل كشتارگاه 33 هزار و 250 است كه در مقایسه با هزینه های بالای تولید نه تنها منطقی بلكه عادلانه هم نیست.
معاون جهاد كشاورزی ایلام یادآور شد: در مجموع نوسان های قیمت مرغ در استان متاثر از شرایط مرغ در كشور به علت زنجیره ای و كشوری بودن است و این تغییرها فقط مختص ایلام نیست بلكه در همه جای كشور این وضعیت حاكم است.
شیرخانی اظهار كرد: تصمیم گیری اصلی درباره قیمت و سامان دهی وضع موجود مرغ به عهده وزارت جهاد كشاورزی است و نیاز به تصمیم های كلان كشوری دارد بنابراین استان ها در این زمینه اختیارهای محدود درون استانی دارند و تصمیم گیرنده اصلی نیستند.
وی از پیگیری مشكلات و خواسته های مرغداران و فعالان صنعت مرغداری از سوی وزارت جهاد كشاورزی در حوزه كلان كشوری و در این استان توسط مسئولان استانی خبر داد و افزود: در سطح استانی تصمیم هایی گرفته شده كه جلوگیری از عرضه مرغ منجمد ارزان قیمت از سوی شركت پشتیبانی امور دام از این جمله است.
معاون بهبودات دامی سازمان جهاد كشاورزی ایلام تاكید كرد: برای حمایت از مرغداران همچنین مقرر شده از ورود و عرضه مرغ زنده یا منجمد دیگر مناطق كشور به بازارهای داخلی استان جلوگیری شود و اعضا اتحادیه مرغداران نیز برای دریافت مجوز احداث كشتارگاه طیور با سرمایه گذاری خود اقدام كنند.
شیرخانی یكی دیگر از برنامه های پیش رو برای حمایت از مرغداران از سوی وزارت جهاد كشاورزی را سهمیه بندی جوجه ریزی های در استان ها بر پایه جمعیت انسانی و تعداد واحدهای مرغداری در هر استان اعلام كرد.
وی از اعضای اتحادیه مرغداران ایلام خواست با توجه به شرایط موجود بازار و قیمت پایین مرغ تنها به بازارهای داخلی نیاندیشند.
معاون بهبودات دامی سازمان جهاد كشاورزی ایلام گفت: تقاضا برای خرید مرغ تولید جمهوری اسلامی ایران در بازار بزرگ مصرف عراق بسیار بالاست و مرغداران استان ایلام كه در همسایگی این كشور قرار دارد می توانند با صرف كمترین هزینه در مقایسه با تولیدكنندگان دیگر مناطق كشور متناسب با استانداردهای رایج و مورد پسند بازار عراق مرغ تولیدی خود را به این كشور صادر كنند.
شیرخانی اضافه كرد: یكی از بهترین راهكارها در شرایط كنونی كه قیمت عرضه مرغ در بازار ایلام و كشور پایین و مقرون به صرفه نیست این است كه تولیدكنندگان و فعالان صنعت مرغ استان اقدام به صادرات این محصول به عراق كنند، این كار علاوه بر ازر آوری برای كشور در رفع مشكلات اقتصادی و زیان دهی واحدهای مرغداری بسیار موثر است.
وی تاكید كرد: با توجه به اشتیاق دولت برای صادرات محصولات كشاورزی به خارج از كشور، وجود مرز راهبردی مهران و نیز ظرفیت های پیدا و نهفته این استان در صادارت مرغ، فعالان این حوزه می توانند از این فرصت و امكان منحصر به فرد برای صادرات عمده مرغ تولیدی ایلام به بازارهای مصرف عراق بیشترین بهره ببرند.
معاون جهاد كشاورزی ایلام یادآور شد: این استان 381 واحد پرورش مرغ گوشتی دارد كه در صورت فعال بودن و جوجه ریزی همه آنها، سالانه 50 هزار تن گوشت مرغ تولید می شود كه بیش از یك سوم آن مازاد بر نیاز مصرف ایلام است كه می توان بخش عمده این مازاد تولید را روانه بازار عراق كرد.
حدود 400 واحد مرغداری در استان ایلام فعال است كه میانگین ظرفیت تولید این مرغداری ها بین 10 تا 50 هزار قطعه در هر دوره است و میانگین تولید ماهیانه مرغ در استان نیز یك میلیون و 600 هزار تن است.
استان ایلام سالانه 2.5 برابر مصرف داخلی خود مرغ تولید می كند كه یك سوم آن به مصرف داخلی می رسد و دو سوم آن نیز قابلیت صادرات به استان های دیگر و كشور عراق را دارد.
7172/6034

سرخط اخبار استان‌ها