خبرگزاری کار ایران

نماینده فارس در شورای عالی استان‌ها:

خام‌فروشی و کمبود صنایع تبدیلی از مشکلات فارس است

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۷۰۰۳

صنعت گردشگری در فارس، مغفول مانده است

نماینده فارس در شورای عالی استان‌ها گفت: استان فارس به رغم ظرفیت‌های بسیار، دچار مشکلات فراوانی است. خام‌فروشی، کمبود صنایع تبدیلی و ضعف در زیرساخت‌های گردشگری از مشکلات عمده فارس است.

به گزارش ایلنا، سینا ساریخانی در نطق پیش از دستور خود در اجلاس بیست و ششم شورای عالی استان‌ها به مشکلات استان فارس پرداخت و گفت: مشکلات اقتصادی، معیشتی و اجتماعی که امروز در استان فارس وجود دارد، باعث مسائل زیادی از جمله بیکاری، ناامیدی و بی‌انگیزگی و نشانه گرفتن امنیت سرمایه‌گذاری شده و این مسئله بیش از آنکه دغدغه مدیران و مسئولین استان باشد، دغدغه مردم و بخش خصوصی است.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات مهم استان خشکسالی‌های اخیر است که علاوه بر ایجاد مشکل برای تامین آب شرب،  اقتصاد استان را در بخش صنعت و کشاورزی نیز با بحران جدی روبرو کرده است. سازگاری با کم آبی و پیگیری حل مشکل بحران آب در فارس باید یکی از ضروریات جدی مسئولان استان باشد.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها، خاطرنشان کرد: از دیگر مواردی که در استان فارس وجود دارد خام فروشی و کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات معدنی و کشاورزی است. خام فروشی یکی از مباحث جدی در عقب ماندگی بخش تولید و اقتصاد استان است. فرآوری محصولات معدنی و کشاورزی می‌تواند ضمن ایجاد اشتغال، بیشتر باعث ارتقای سطح سرمایه‌گذاری در استان شود و همین امر موجب کمک به رونق اقتصاد مردم خواهد شد.  بنابراین باید فرآوری محصولات در داخل استان به دستور کار اضافه شود و با نگاه تخصصی و علمی مورد سنجش و پایش قرار گیرد.

ساریخانی بیان داشت: کمبودها و مشکلات بهداشت و درمان و پزشک متخصص و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های شهرستان‌های استان این روزها مشکلات فراوانی برای مردم و بیماران ایجاد کرده و سبب گلایه‌مندی مردم از رویه موجود شده است. بدون شک سلامت مردم قیمت ندارد و دولت باید به هر قیمتی که شده سلامت جامعه را تأمین کند.

وی ادامه داد: اولویت قرار دادن توزیع عادلانه خدمات بهداشتی، درمانی، نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی و ارتقاء سطح سلامت مردم از مهم‌ترین راهکارهای برون رفت از این چالش است که باید توسط مسئولان و مدیران مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای عالی استان‌ها، تصریح کرد: مسکن و اجاره بها یکی دیگر از مشکلات و دغدغه‌های اصلی مردم است. متأسفانه در حال حاضر به‌رغم وجود عوامل تولید مسکن در کشور، عرضه مسکن متناسب با نیاز جامعه نیست و رونق در این بخش مقطعی و تورمی است و حتی در این مقاطع کوتاه، قیمت زمین و مسکن کاهش پیدا نکرده است. جوانانی که برای ازدواج و شروع زندگی مشترک نیاز به خانه نقلی و کوچکی دارند، این روزها  آواره بنگاه‌ها هستند تا شاید بتوانند با سرمایه‌ اندکی که دارند، منزلی را انتخاب کنند. بسیاری از خانواده ها بعد از چندین سال زندگی مشترک به علت گرانی مسکن، کماکان بی خانمان هستند و به علت بالا بودن قیمت اجاره، حتی از اجاره کردن یک ملک کوچک  هم عاجز هستند.

عضو شورای عالی استان‌ها به دیگر مشکلات استان فارس نیز اشاره کرد و گفت: نامناسب بودن محورهای مواصلاتی و جاده‌ای، ضعف در زیر ساخت‌های گردشگری و مغفول ماندن صنعت گردشگری، ضعف در سیستم دفع فاضلاب شهری روستایی و صنعتی، ضعف زیرساخت‌های شهری و روند به رو به رشد حاشیه نشینی در شهرها، کمبود امکانات خدماتی رفاهی و ورزشی، چالش‌های امنیتی و اجتماعی حضور اتباع بیگانه غیر مجاز، بی‌مهری و کم لطفی و تبعیض به دامداران، کشاورزان، صنعتگران و تولید کنندگان و اصناف و بازاریان از دیگر مشکلات و چالش‌های فارس است.

ساریخانی عنوان کرد: دامداران، در تنگنای تأمین نهاده‌های دامی و علوفه قرار گرفته‌اند و به‌جای پیشرفت به جلو و گسترش سطح و تعداد دام‌های خود ناگزیر به فروش آن‌ها هستند. به‌طوری که تعداد زیادی از دام‌های مولد و شیرده خود را راهی کشتارگاه‌ها کرده‌اند. کشاورزان هم با چنین مشکلاتی مواجه هستند، مجبورند به خاطر مشکلات اقتصادی و مالی زمین های کشاورزی شان را بفروشند و یا قطعات زمین را کوچک تر کنند.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها، خاطرنشان کرد: متأسفانه کم‌کاری و کم لطفی بعضی از مدیران و مسئولان عامل عقب افتادگی استان در زمینه‌های عمرانی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شده است. عدم استفاده درست از منابع و مدیران و نیروهای بومی و متخصص و متعهد که با زیر و بم مشکلات و مزیت‌های منطقه آشنا هستند از دیگر مشکلات استان فارس است.

وی در پایان اظهار داشت: استان فارس سرشار از ظرفیت و ثروت است و شایسته است مردم در دستیابی به سهم شان از این ثروت و منابع بی بهره باشند و پسندیده نیست استان درگیر مسائلی باشد که مردمش، گرفتار مشکلات اجتماعی، اقتصادی و معیشتی، حتی در خرید اقلام ضروری باشند. امیدوارم مسائل و مشکلات کشور و به ویژه فارس با هماهنگی، همکاری، تعامل و همراهی زیر مجموعه‌های قوه مجریه ، مقننه، قضاییه و شورای عالی استان‌ها  حل و یا از حجم مشکلات کاسته شود. بی‌شک آنچه باعث سرافرازی و سربلندی می‌شود خرسندی مخلوق و خوشنودی خالق است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز