۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۸:۳۵
کد خبر: 82046855
T T
۰ نفر
پارسال بیش از 333 میلیون دلار كالا از خوزستان به عراق صادر شد

اهواز - ایرنا - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی اهواز گفت: پارسال 333 میلیون و 523 هزار دلار انواع كالای غیر نفتی از خوزستان به عراق صادر شد

به گزارش ایرنا شهلا عموری عصر شنبه در شورای گفت و گوی بخش خصوصی با دولتی در سرسرای استانداری خوزستان بیان كرد: قیمت كالاها در كشور عراق افزایش یافته است و سهم ایران در صادرات به عراق 17 درصد بوده كه دومین شریك تجاری عراق محسوب می شود.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته 6.2 میلیارد دلار صادرات كالا به عراق داشته است كه بیشتر در بخش موادغذایی ، سرامیك و مصالح ساختمانی بوده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی اهواز با اشاره به دلایل كاهش صادرات به كشور عراق عنوان كرد: كاهش توان خرید عراق و كاهش ساخت و ساز از جمله عوامل كاهش صادرات به كشور عراق بوده است.
وی با اشاره به مشكلات پایانه چذابه افزود: مشكلات ساختاری، مدیریتی و زیرساختاری از مهم ترین مشكلات پایانه چذابه است كه با قرار دادن مدیریتی واحد در این پایانه می توان بسیاری از مشكلات را در این پایانه حل كرد.
در ادامه این نشست معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان بیان كرد: یكی از مشكلات عمده در مرز چذابه مشكلاتی است كه تعزیرات برای كامیون های حمل كالا ایجاد می كند.
یونس حسین نژادیان عنوان كرد: اداره كل تعزیرات حكومتی همكاری لازم را با تاجران و صادركنندگان ندارد و تنها برای نقص مدارك روزها بار كالا را در مرز نگه می دارد و مانع صادرات می شود.
وی گفت: این مشكل نشان از نبود هماهنگی و مدیریتی مناسب در پایانه چذابه است.
مدیر كل حمل و نقل و پایانه های استان نیز در ادامه این نشست افزود: هنوز مشخص نشده است كه مرز چذابه بازار و یا بارانداز است با وجود اینكه بالغ بر 250 میلیارد ریال در این پایانه هزینه شده است.
مسعود مصدقی افزود: ماهانه بالغ بر 600 میلیون ریال در پایانه چذابه هزینه می شود اما سود مناسبی از قبل این پایانه دریافت نمی شود.
وی گفت: حدود دو هزار و 500 سالن بدون استفاده در این پایانه راه اندازی شده است این درحالی است كه این مرز باید فعالیت اقتصادی پررونقی داشته باشد.
مدیركل حمل و نقل و پایانه های استان بیان كرد: راننده های حمل كالا اغلب در این مرز با مشكل مواجه هستند باید مدیریت واحدی در این مرز مستقر شود و برای حل این مشكل باید حمل و نقل پایانه ها متولی پایانه چذابه شود.
مرز چذابه در سال 1385برای صادرات كالا به عراق و سفر كاروان های زیارتی فعال شد.
استان خوزستان از طریق مرزهای زمینی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر با دو استان میسان و بصره مراودات تجاری و بازرگانی دارد.
7158/6065

سرخط اخبار استان‌ها