۲۱ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۲۹
کد خبر: 82792707
T T
۰ نفر
هدرروی 9 میلیارد مترمكعب آب بر اثر ضایعات در كشور

مشهد- ایرنا- معاون امور باغبانی وزیر جهاد كشاورزی گفت: بر اثر ضایعات محصولات و مواد غذایی در كشور معادل 9 میلیارد مترمكعب آب هدر می رود.

به گزارش ایرنا مهندس محمدعلی طهماسبی روز پنجشنبه در آیین تجلیل از تولیدكنندگان و كشاورزان برتر ملی استان خراسان رضوی در مشهد افزود: 80 درصد كشاورزی در دنیا بر پایه تولید محصولات از طریق دیم انجام می شود در حالی كه این رقم در كشور ما تنها 10 درصد است.
وی با اشاره به اهمیت توسعه صنایع تبدیلی و تكمیلی در كشور بیان كرد: ظرفیت تولید این بخش از 32 میلیون تن در سالهای گذشته به 50 میلیون تن افزایش یافته است.
وی با بیان اینكه پارسال مجموع تولیدات كشاورزی كشور معادل 120 میلیون تن بوده است، افزود: میزان رشد در بخش زراعت 24 درصد، باغبانی 28 درصد، شیلات 17 درصد و دام و طیور 14 درصد بوده است.
طهماسبی با اشاره به حوادث غیرمترقبه و تاثیر آن بر كشاورزی كشور گفت:میانگین بارش در 48 سال گذشته 242 میلی متر و در 17 سال گذشته 219 میلی متر بوده است كه طی 9 سال گذشته به 107 میلی متر كاهش یافته است.
وی با اشاره به بالا بودن میزان تبخیر در كشور، اظهار كرد: 70 درصد بارشها نیز در كشور تبخیر می شود و طبق اعلام رسمی وزارت نیرو امسال كشور خشك ترین سال در 47 سال گذشته را تجربه خواهد كرد.
وی با تاكید بر اینكه باید كمربندهایمان را برای مواجهه جدی با خشكسالی ببندیم گفت: از سال 1392 تا كنون دولت 180 هزار میلیارد ریال در زمینه آب در كشور سرمایه گذاری كرده است.
معاون وزیر جهاد كشاورزی اظهار كرد: از سال 92 تا كنون 550 هزار هكتار در كشور به سطح آبیاری تحت فشار افزوده شده است و مجموعا یك میلیون و 550 هزار هكتار از اراضی كشاورزی و باغی كشور به سامانه های آبیاری تحت فشار تجهیز شده است.
طهماسبی تاكید كرد: كلیه كشاورزان مجری سامانه های آبیاری تحت فشار می توانند از یارانه 85 درصدی كل هزینه اجرای طرح بهره مند شوند.
وی با اشاره به ضرورت توسعه مكانیزاسیون در كشاورزی گفت:55 هزار میلیارد ریال تسهیلات در جهت توسعه مكانیزاسیون در كشور توزیع شده است.
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
5132/7496

سرخط اخبار استان‌ها