۰ نفر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
سختکوشان گمنام

همشهری زنجان نوشت: دامپزشکان نقش مهمی در تامین امنیت بهداشت جامعه دارند. تمام مواد غذایی که ما در طول روز مصرف می‌کنیم یا منشاء گیاهی دارند یا حیوانی. پس با این حساب می‌توان به جایگاه و اهمیت دامپزشکان در نظام سلامت انسانی پی برد. موضوعی که شاید اهمیت آن گاهی نادیده گرفته می‌شود و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. چند سال است که دولت، بخشی از خدمات سازمان دامپزشکی کشور را به بخش خصوصی سپرده است. اما کارمندان شاغل در کار دامپزشکی با توجه به مشقات طاقت فرسا از سختی کار محروم هستند.

معاون اداره دامپزشکی شهرستان زنجان با اشاره به بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان می‌گوید: از 1415 نوع بیماری رایج شناخته شده 830 نوع بیماری بین انسان و حیوان مشترک است. برای مثال بیماری آنفلوانزا که بین انسان و حیوان مشترک است، بسیار خطرناک است. «محمد باقر بنابی فرد» ادامه می‌دهد: دامپزشکان در خط مقدم جبهه مبارزه با بیماری دام‌ها و سلامت انسان‌ها قرار دارند. از این رو سلامت این گروه به خاطر مواجه بودن با انواع بیماری‌ها درحال تهدید است. کارشناس دامپزشکی با بیان این‌که تعداد کثیری از تکنسین‌ها و دامپزشکان زنجان خود دچار بیماری تب مالت هستند، می‌افزاید: اگر آزمایشی از سلامت تکنسین‌ها و دامپزشکان گرفته شود خواهیم دید که هر یک از آنها در طول عمر خود حداقل یکبار به یکی از بیماری‌های مشترک مبتلا شده است.
بنابی فرد ادامه می‌دهد: سلامتی سفره ای که برای صرف صبحانه باز می‌شود و شیر و پنیری که در صبحانه میل می‌کنیم همه و همه درگرو عملکرد مناسب دامپزشک است. دامپزشکان خدمات گسترده‌ای به نظام سلامت و بهداشت کشور ارائه می‌کنند. اما بسیاری از افراد عادی جامعه از حال آنها بی خبرند. گاهی نیز از سوی همین افراد مورد بیماری قرار می‌گیرند، اما در اروپا علم پزشکی دام و حیوانات یکی از علوم مهم و با ارزش به شمار می‌رود.

حقوق کم
معاون اداره دامپزشکی به بزرگ ترین مشکل دامپزشکان اشاره می‌کند و می‌گوید: دامپزشکان نسبت به خدماتی که انجام می‌دهند حقوق کمی دریافت می‌کنند. کارشناس دامپزشکی با اشاره به این‌که حقوق دامپزشکان (دولتی و غیر دولتی) بر اساس تعرفه‌های مشخص شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور است، بیان می‌کند: این تعرفه‌ها هر سال با تغییر قانون کار افزایش می‌یابد اما این افزایش بسیار ناچیز است.

سختی کار
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زنجان می‌گوید: دام سالم، غذای سالم خواهد داشت و غذای سالم انسان سالمی را به بار خواهد آورد. اگر فردی غذای ناسالم مصرف کند علاوه بر بیماری‌های جسمی به بیماری‌های روحی و روانی نیز مبتلا خواهد شد. دکتر«محمد سعید بهرامی» در توصیف مشکلات دامپزشکان اظهار می‌کند: دامپزشکان هر لحظه آماده خدمت رسانی هستند. آنها در بسیاری از موارد ساعت 4 بامداد به روستاها اعزام می‌شوند تا واکسیناسیون دام‌ها را قبل از چرا انجام دهند. دامپزشکان در مواقع ضروری باید ضربتی عمل کنند تا در برابر پیشروی نوع خاصی از بیماری در منطقه جلوگیری کنند. رئیس اداره دامپزشکی ادامه می‌دهد: دامپزشکی جزو معدود سازمان‌هایی است که برای ارائه خدمات به ارباب رجوع مراجعه می‌کند. زمانی که فردی دچار بیماری می‌شود برای درمان بیماری خود به حضور طبیب می‌رود اما این موضوع در مورد حیوانات بر عکس است. دامپزشکان به حیوانات بیمار سرمی زنند. آنها را معاینه ، معالجه یا واکسینه می‌کنند و این خود گواهی بر سختی کار آنهاست.

اکیپ‌های فعال
بهرامی با بیان این‌که 10 اکیپ فعال و آماده به کار در شهرستان زنجان وجود دارد بیان می‌کند: 5 اکیپ از این تعداد به طور خصوصی با اداره دامپزشکی استان همکاری دارند. وی با کافی دانستن تعداد اکیپ‌های دامپزشکی در شهرستان زنجان اضافه می‌کند: در حال حاضر 10 داروخانه دامپزشکی، 3 مرکز واکسیناسیون حیوانات، یک درمانگاه دامپزشکی و 7 مرکز دفتر خدمات درمانی در شهرستان زنجان وجود دارند. رئیس اداره دامپزشکی در پایان سخنان خود می‌گوید: دامپزشکان معمولا با افراد محروم جامعه سر و کار دارند. این افراد حاضر به هزینه نیستند و معتقدند که دولت باید هزینه‌های واکسیناسیون دام آنها را بر عهده بگیرد. این در حالی است که اعتبارات دولتی محدود است و پاسخگوی انتظارات نیست. همچنین باید در نظر داشت که دولت بخشی از خدمات خود را به بخش خصوصی سپرده است.

آسیب‌ها وخطرات
دامپزشکی در بسیاری از کشورها جزو مشاغل سخت به حساب می‌آید، ولی در ایران این‌طور نیست. دامپزشکانی که در مناطق روستایی و عشایری مشغول به کار هستند با مشکلات و خطرات زیادی از جمله عبور از مناطق صعب‌العبور، ضرب‌خوردگی از سوی حیوانات هنگام واکسیناسیون و دسترسی نداشتن به تکنولوژی روز مواجهند. همچنین فعالیت در کشتارگاه‌های دام و طیور و احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، کار در آزمایشگاه‌های تشخیص بیماری‌ها و خطر انتقال عفونت‌ها هنگام کالبدشکافی لاشه‌های حیوانات مبتلا به بیماری‌ها از جمله مواردی است که سلامت دامپزشکان را تهدید می‌کند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 535447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =