۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۰۴
کد خبر: 82094167
T T
۰ نفر
نبودرابطه بانكی وضعف شناخت بنگاه هاموانع توسعه همكاری ایران ولهستان است

ورشو- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران در همایش تجاری ایران و لهستان، نبود رابطه بانكی فعال بین دو كشور و ضعف شناخت بنگاه های طرفین از یكدیگر را دو مانع جدی برای توسعه همكاری بین بنگاه های دو كشور نام برد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی اعزامی ایرنا، محسن جلال پور روز دوشنبه در همایش تجاری ایران و لهستان كه در محل هتل سوفیتل ورشو با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و رامین مهمانپرست سفیر كشورمان در ورشو و مقام های ارشد دولت لهستان برگزار شد، افزود: امكان كار بین بخش خصوصی دو كشور در زمینه‌های گسترده و متنوع وجود دارد. بخش بزرگی از این پتانسیل در حوزه مشاركت صنایع كوچك و متوسط ایران است كه تاكنون كمتر بدان پرداخته‌ایم.
رییس اتاق ایران گفت: در صنایع چوب و كاغذ، معادن، فلزات، دخانیات، غذا و كشاورزی، وسایل موتوری و گستره بزرگی از صنایع دریایی امكان گسترش جدی و همكاری بین دو كشور وجود دارد.
وی در ادامه به بررسی موانع جدی برای توسعه همكاری بنگاه‌های دو كشور پرداخت و گفت: بزرگ‌ترین مشكل ما نبود رابطه بانكی فعال بین بانك‌های دو كشور است. باید بگویم بانك‌های لهستان باوجود اشتیاق شان برای تجدید رابطه بانكی با همتایان ایرانی‌شان و امضای تفاهمنامه‌های مختلف، نسبت به همسایگان اروپایی‌شان مانند ایتالیا عقب مانده‌اند. به همین دلیل قراردادهای اندك خرید، فروش، انتقال تكنولوژی،‌ تولید مشترك و اجرای پروژه بین دو كشور در دوره پسابرجام عملی شده است.
وی به دولت لهستان پیشنهاد كرد این نقیصه را آسیب‌شناسی و به طور موثر برای آن راه‌ حل بیابد و شاید خوب باشد نخست وزیر محترم لهستان یك نماینده ویژه برای حل این معضل تعیین كند. بدون رابطه فعال بانكی، شما سهمی از بازار قدرتمند ایران و حوزه نفوذ بزرگش نخواهید داشت.
جلال پور در ادامه به تشریح مانع دوم پرداخت و گفت: دومین مشكل كه قرار است من و همتای لهستانی‌ام به حل آن بپردازیم، ضعف شناخت بنگاه‌های طرفین از یكدیگر است. شكی نیست برخی بنگاه‌های دو طرف روابط كاری قدیمی دارند كه احیای آن در دستور كارشان است.
وی گفت: در دهه گذشته كه روابط تجاری دو كشور و ارتباط ها كم رونق بود، بسیاری از بنگاه‌های ما از امكانات بازار دو كشور غافل بودند. بخش خصوصی دو كشور و هیات‌های تجاری به رفع این نقیصه پرداخته اند و امروز هم همكاران من پس از جلسه دوم نشست های رو دو رو برگزار می‌كنند.
رییس اتاق ایران تمركز بر اعزام هیات های تخصصی تك‌رشته‌ای را پیشنهاد داد و تاكید كرد تا زمانی كه رابطه بانكی فعال بین دو كشور وجود نداشته باشد، هیچ كدام از این تلاش‌ها تبدیل به كار و كسب واقعی،‌ تولید ثروت و ایجاد اشتغال نخواهد شد.
به گزارش ایرنا، دیروز (یكشنبه) هیاتی سیاسی - اقتصادی ایران به سرپرستی محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه سفر دوره ای خود را به چهار كشور اروپایی لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی آغاز كرد و در نخستین ایستگاه، وارد شهر ورشو پایتخت لهستان شد.
در این سفر 60 فعال اقتصادی ایران به سرپرستی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران وزیر امور خارجه كشورمان را همراهی می كنند.
جمهوری لهستان از كشورهای اروپای مركزی، در سال‌های گذشته رشد اقتصادی خوبی داشته است؛ این كشور در سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا درآمد.
تولید ناخالص داخلی لهستان در سال 2015 میلادی 481.2 میلیارد دلار اعلام شده كه افزایش 3.5 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه كرده است؛ همچنین درآمد سرانه این كشور 25 هزار و 100 دلار بوده و میزان بدهی خارجی این كشور در این سال 395.2 میلیارد دلار اعلام شده است.
میزان صادرات لهستان در سال 2015، 190.2 میلیارد دلار و واردات آن 187.5 میلیارد بوده است. محصولات صادراتی این كشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، تولیدات كارخانه‌ای، حیوانات زنده و مواد غذایی است كه به كشورهای آلمان اوكراین، جمهوری چك، فرانسه ، ایتالیا، هلند و روسیه صادر شده است.
محصولات وارداتی این كشور نیز شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل ونقل، تولیدات كارخانه‌ای، سوخت، مواد معدنی، روان‌سازهای صنعتی و مواد مرتبط است كه از كشورهای آلمان، روسیه، چین، هلند، ایتالیا، فرانسه و جمهوری چك وارد شده است.
محصولات عمده كشاورزی كشور لهستان گندم، سیب زمینی، میوه، سبزیجات و لبنیات و اقلام اصلی معدنی آن آهن، فولاد، ذغال سنگ، محصولات شیمیایی و شیشه ای است.
در این شرایط، میزان صادرات ایران به كشور لهستان در 9 ماهه نخست سال 2015 میلادی 13 میلیون دلار و واردات از این كشور 21 میلیون دلار بوده است. صادرات عمده ایران شامل انگور، روده حیوانات، خرما، چای، اسانس ها و عصاره ها بوده و واردات اصلی شامل مكمل های دارویی، پمپ انژكتور، ماشین های ریسندگی، بولدوزر و تراكتورهای جاده ای بوده است.
اقتصام ** 9189 ** 3053 **1561

سرخط اخبار جهان