بازدید 2974
۱

عامل افزایش قیمت ظروف یکبار مصرف!

هم‌زمان با آغاز ماه محرم و نذورات مواد غذایی، تقاضای خرید ظروف یکبار مصرف نیز افزایش می‌یابد اما محرم امسال افزایش قیمت و کاهش عرضه این محصولات در بازار ملموس شده که دبیر انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف اعلام کرد: به دلیل کاهش عرضه مواد اولیه و ترس از اتهام احتکار، قیمت این محصولات دو تا سه برابر افزایش یافته است.
کد خبر: ۸۳۳۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۹ 13 September 2018

هم‌زمان با آغاز ماه محرم و نذورات مواد غذایی، تقاضای خرید ظروف یکبار مصرف نیز افزایش می‌یابد اما محرم امسال افزایش قیمت و کاهش عرضه این محصولات در بازار ملموس شده که دبیر انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف اعلام کرد: به دلیل کاهش عرضه مواد اولیه و ترس از اتهام احتکار، قیمت این محصولات دو تا سه برابر افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، هر ساله در ماه محرم و صفر که مراسم عزاداری در کشور برگزار می‌شود، تقاضای ظروف یکبار مصرف نیز در بازار افزایش می‌یابد اما امسال، افزایش چشمگیر قیمت هم در بازار مشهود شده است و از طرفی میزان عرضه محصولات نهایی در بازار تحت تاثیر قرار گرفته است.

در این باره محمد باقر امامی آل‌آقا - دبیر انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کمبود عرضه، بازار سیاه و دلالی معمولا در شبکه توزیع وجود دارد و درصد ناچیزی از تولیدکنندگان از شرایط کنونی سوء استفاده می‌کنند، اظهار کرد: افزایش و نوسان قیمت مواد اولیه و برخورد قهری سازمان نیافته با احتکارکنندگان دو عامل مهم در کمبود مواد اولیه شده است.

وی با بیان اینکه امسال قیمت مواد اولیه تولید ظروف یکبار مصرف ۲.۵ تا سه برابر شده است، گفت: در سال‌های گذشته تامین مواد اولیه، حداقل از شبکه دلالی امکان پذیر بود اما امسال قاطبه صنعت ظروف یکبار مصرف با کمبود مواد اولیه مواجه شده است.

از ترس اتهام احتکار مواد اولیه کم عرضه می‌کنند

دبیر انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف در ادامه درباره دلیل دیگر کاهش مواد اولیه در بازار اظهار کرد: برخوردهای قهری با احتکارکنندگان باعث شده دلالان و واسطه‌ها احتیاط کنند که به عنوان مثال به دلیل فروش ۱۰ تن مواد اولیه، به انبارهایشان که شاید ۵۰۰ تن مواد اولیه داشته باشد، اتهام احتکار وارد نشود.

وی با اشاره به اینکه مخالفتی با برخورد با احتکارکنندگان ندارد، افزود: شاید فروشندگان حاضر باشند ریسک افزایش قیمت را بپذیرند اما مکانیزم سازمان نیافته برخوردهای قهری باعث شده است فروشندگان برای فروش مواد اولیه احتیاط کنند و همین امر باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت می‌شود و دوباره همین افزایش قیمت باعث کاهش مجدد عرضه مواد اولیه می‌شود و این مشکل به صورت یک چرخه ادامه دارد.

امامی آل‌آقا با بیان اینکه در سال‌های گذشته فروش مواد اولیه بیشتر به صورت اعتباری و چکی انجام می‌شد، گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان حتی حاضر به پرداخت نقدی برای تهیه مواد اولیه هستند اما مواد اولیه در بازار نیست.

وی دلیل این مشکل را نگرانی از افزایش قیمت‌های مواد اولیه و همچنین نگرانی از پلمب انبارها به اتهام احتکار دانست.

قیمت ظروف یکبار مصرف ۲ تا ۳ برابر شد

دبیر انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف با اشاره به اینکه کمبود مواد اولیه باعث کاهش تولید و در نتیجه کاهش عرضه شده است، گفت: قیمت ظروف یکبار مصرف دو تا سه برابر شده‌ است. البته افزایش قیمت کالاهایی که بدون مجوز استاندارد و پروانه ساخت تولید می‌شود و به اصطلاح کالای زیرپله‌ای خوانده می‌شود، کمتر بوده است.

وی خاطر نشان کرد: پیک تقاضای خرید ظروف یکبار مصرف در ماه‌های محرم، صفر، تابستان و مناسبت‌های خاص است.

آیا غذای داغ در ظروف یکبار مصرف برای سلامتی مضر است؟

به گفته امامی آل‌آقا، اینکه غذای داغ در ظروف یکبار مصرف برای سلامتی مضر است هیچ مستند علمی ندارد اما باید در نظر داشت که مسئولیت این کالا با توجه به نام آن این است که غذا را از محل طبخ تا منزل منتقل کند در نتیجه نگه داشتن غذا یا گرم کردن غذا با این ظروف در مایکروفر درست نیست.

وی افزود: این کالا حد و درجه حرارت مصرف دارد که روی پروانه ساخت آن ذکر شده است.

محصولات پلاستیکی که پروانه ساخت دارند بخرید

 دبیر انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف همچنین به خریداران توصیه کرد محصولاتی را بخرند که پروانه ساخت دارد، چراکه این برچسب نشان‌دهنده این است که ظروف، مورد تایید اداره کل نظارت غذا و مواد آشامیدنی وزارت بهداشت است.

امامی‌ آل‌آقا در ادامه با بیان اینکه پلاستیک ثروت مولدی است که نباید از بین برود، تصریح کرد: باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد که پلاستیک زباله نیست و ظروف یکبار مصرفی که در ایام محرم استفاده می شود می‌تواند به صنعت بازیافت برگردد. برای مثال ترکیه صنعت پتروشیمی ندارد و عمده کارکرد این کشور در صنعت پلاستیک، استفاده در صنعت بازیافت است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
چه دلیل مسخره ای.از ترس متهم شدن به احتکار دارن احتکار می کنند!!!؟؟؟!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر