«خبرجنوب» نوشت: خرید خوراکی از فروشندگان غیر مجاز سلامت شهروندان شیرازی را در معرض خطر قرار داده است.

محصولات کار گاه های غیر مجاز در فارس پشت ویترین مغازه ها و پشت وانتها در كنار خیابان های شیراز مصرف کنندگان را به خريد فرا می خوانند. آخر شبها در کنار بولوارها ،توزیع کنندگان با وانت هایشان حراج بی نظیر می گذارند، بدون وجود هیچ مزاحمی تمام بار وانت هایشان را می فروشند و بارشان که فروش رفت تخته گاز را میگیرند و به سرعت محل را ترک میکنند. خریداران هم به امید این که محصولات بدون واسطه و دسته اول و با قیمت ارزان تر خریده اند، با کیسه ها پر، به خانه میروند. غافل از آن که بر عرضه این محصولات هیچ نظارتی نشده و اصلا مشخص نیست که آیا این محصولات به راستی از سلامت کافی برخوردار هستند یا نه. این می شود که هزینه درمان هم به مخارج خریداران اضافه میشود.
بی خبری از مکان تولیدکنندگان غیر مجاز در شیراز
مدیر کل استاندارد فارس مرتضی رهنما در رابطه با کارگاه های غیر مجاز تولید مواد غذایی می گوید: حیطه کاری ما کارخانه ها است و اگر کارخانه ها به صورت صنفی کار کنند با آنها مشكلي نداريم اما اگر غیرمجاز و بدون مجوز فعالیت کنند قطعا پیگیری و شناسایی می شوند.
وی ادامه می دهد: پس از شناسایی با متخلفین برخورد می شود.
مرتضی رهنما با اشاره به وجود کارگاه های غیر مجاز درفارس بیان می کند: فارس هم همچون دیگر استان های کشور درگیر کارگاه های غیرمجاز مواد غذایی است. متاسفانه 4 محصول در شیراز به صورت غیر قانونی و زیرزمینی در سطح شهر تولید و عرضه میشوند که برای کشف و شناسایی متخلفان عرضه این محصولات اقداماتی صورت گرفته است.
وی ادامه می دهد: از جمله محصولات غیر قانونی که در شیراز عرضه می شود آبلیمو، دوغ، چیپس و دستمال کاغذی است. ما با شناسایی مکانهای عرضه کننده محصولات غیرمجاز اقدام به جمع آوری آنها از فروشگا ها و مکانهای مورد نظر کرده ایم اما متاسفانه تاکنون موفق به کشف و شناسایی مکان های تولید غیر مجاز در شیراز نشده ایم.
مدیر کل استاندارد فارس بیان می کند: محصولات استان فارس که دارای علامت استاندارد هستند از متوسط کیفیت کشوری بالاترهستند، اما در کنار این محصولات باکیفیت شاهد عرضه مواد غیر مجاز در شهر هستیم.
رهنما درباره وضعیت صادرات مواد غذایی فارس می گوید: محصولاتی که در استان فارس دارای استاندارد هستند بازار خوبی دارند و در حال حاضر به نقاط دیگر صادر می شوند. همچنین به مردم توصیه می شود که از خرید کالاهای بدون علامت استاندارد جدا خودداری کنند و تنها از فروشگاه های معتبر کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.
وی اضافه می کند: شهروندان باید نسبت به موادی که خریداری و مصرف می کنند آگاه باشند و به هیچ وجه از وانت های کنار خیابان و دستفروشان که اقدام به فروش محصولات غیر مجازغذایی میکنند خریداری نکنند.
مدیر کل استاندارد فارس با تاکید بر این نکته که کالای تولیدی مجاز دارای علامت استاندارد بوده و به هیچ وجه امکان این را ندارد که ارزانتر از کالاهای معمولی فروخته شود، می گوید: در بعضي کالاها از علامت استاندارد برخوردار هستند اما به دلیل نگهداری نامناسب و غیر اصولی و قرارگیری در معرض تابش شدید نور خورشید غیرقابل مصرف می شوند و از خرید این محصولات باید خودداری شود .وي افزود: با فروش این مواد برخورد های قانونی صورت ميگیرد زیرا که مواد غذایی مستقیم با جان مردم در ارتباط است.
او در ادامه بیان می کند: در برخورد با متخلفان ابتدا با مغازه داران عرضه کننده کالا ها برخورد می شود و محصولاتشان جمع آوری و از میان برده میشود. سپس از عرضه کنندگان محصولات غیرمجاز خواستار معرفی تولید کنندگان می شویم كه درصورت همکاری نكردن ، خود شخص عرضه کننده خطاکار محسوب شده و به عنوان متخلف مجازات می شود.
رهنما بیان می کند: پروندههای کالاهای غیر مجاز به دستگاه های قضایی ارجاع داده می شود تا با همکاری دستگاه های قضایی متخلفان شناسایی و مجازات شوند.
وی می افزاید: اکثر تولیدکنندگان غیر مجاز و زیرزمینی معمولا با وانت و شماره ناشناس و بدون منبع اقدام به پخش محصولات غیر مجاز می کنند این توزیعکنندگان هیچ رد و نشانهای از خود به جا نمیگذارند و این نیز خود مانعی بر سر راه پیدا کردن متخلفان است.
مدیر کل استاندارد فارس به مردم هشدار می دهد و میگوید: در صورت مسمومیت پس از مصرف محصولات خوراکی غیرمجاز هیچ شخصی مسئولیت را قبول نمی کند و حتی قادر به شکایت از این تولید کنندگان مخفی نیستند. وی ادامه میدهد: هیچ مکانی برای شکایت از محصولات غیرمجاز و زیرزمینی وجود ندارد و تولید کنندگان غیر مجاز پاسخگوی شرایط به وجود آمده نیستند.
رهنما بیان می کند: روی سخنم با تولید کنندگان غیرمجاز است که مشتاق تولید هستند اما با تولید کالاهای غیر مجاز و راهاندازی کارگاههای زیر زمینی جان مردم را به خطر انداخته اند.
وی ادامه می دهد: تولیدکنندگان غير مجاز با مشخص کردن هویت خود به مراجع مربوط مراجعه و مجوزهای لازم برای تولید قانونی و مجاز را کسب کنند و به فعالیت خود وجه قانونی بدهند.
نگهداری درست کالا
حسین نیک نهاد، معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره میگوید: در رابطه با سلامت غذا محصولاتی که در کارگاههای مجاز تولید می شوند به صورت کلی تحت نظارت کارشناسان و بازرسان سازمان غذا و دارو قرار دارند. همچنین در مراکز عرضه محصولات غذایی نگهداری صحیح کالاها بسیار حائز اهمیت است.وی ادامه می دهد: بنابراین کارشناسان و بازرسان با سرکشی به مراکز فروش، نحوه نگهداری محصولات غذایی استاندارد را بررسی می کنند و در صورت وجود مشکل با متخلفان برخورد می شود.
او می گوید: محصولات غذایی استاندارد باید در مکان مناسب و دور از تابش مستقیم نور خورشید نگهداری شود، با این حال مردم باید به تاریخ انقضا و محل نگهداری محصول بسیار دقت کنند. توصیه می شود مردم با دقت به نکتههای استاندارد و شرایط محیطی اقدام به خرید کنند.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان می کند: همچنین در مورد محصولات خام و کشاورزی از جمله غلات خوشبختانه 2 سال است که تحت نظارت مستقیم سازمان غذا و دارو قرار گرفته ومحصولات کنترل می شوند اگر استاندارد نباشند پیگیری و از عرضه محصولات بدون علامت استاندارد جلوگیری
می شود.
وی ادامه می دهد: محصولات غذایی معمولا درآزمایشگاه های کنترل بررسی می شوند و در صورت وجود مشکل در محصول از تولید آن جلوگیری می شود، بنابراین اجازه عرضه به محصول بیکیفیت داده نمی شود.
نیک نهاد یادآور میشود: درباره بحث کارگاههای غیرمجاز محصولات غذایی سازمان غذا و دارو در صورت مشاهده اين کارگاه ها با تولیدکنندگان بدون مجوز برخورد قانونی مي كند.
وی می افزاید: از همه مردم تقاضا می شود در صورت مشاهده واحدهای متخلف و غیر مجاز غذایی به سازمان غذا و دارو اطلاع دهند تا بازرسان موضوع را بررسی و پیگیری کنند.
او ادامه می دهد: لازم است مردم در ابتدا به کیفیت محصول توجه کنند و پس از آن اقدام به خرید کنند، اجناس زیر قیمت و بدون علامت استاندارد معمولا آلوده هستند و به طور قطع محصول خریداری شده باید ازعلامت استاندارد و تاریخ انقضا برخوردار باشد. افزون بر این لازم است به محیط نگهداری محصول توجه شود.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان می کند: درباره بحث عرضه محصولات تاریخ گذشته و سرنوشت آنها باید مراکز فروش محصو لات غذایی آنهارا به شرکت ها باز پس بفرستند و از فروش این محصولات خودداری کنند.
وی می افزاید: بايدمحصولات غیر مجاز پس از شناسایی توسط مسئولان مربوط معدوم شود و از دسترس کلاهبرداران سودجو دور شود. افزون بر این باید اشاره کنم که بازرسان سازمان غذا و دارو پی در پی با مراجعه به واحدهای مربوط از عرضه محصولات تاریخ گذشته جلوگیری و آنها را از سطح شهر جمع آوری و معدوم می کنند.
وی ادامه می دهد: به صورت کلی می توان گفت وضع محصولات غذایی در فارس و شیراز رضایت بخش است و خوشبختانه كالاهاي تولیدی در فارس از حد بالای استاندارد برخوردارند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 632939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =