۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۸:۵۵
کد خبر: 82684480
T T
۰ نفر

كشت پاييزه گندم و جو در نهاوند آغاز شد

۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۸:۵۵
کد خبر: 82684480
كشت پاييزه گندم و جو در نهاوند آغاز شد

نهاوند - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي نهاوند گفت: كشت پاييزه غلات با محوريت گندم و جو در سطح بيش از 31 هزار هكتار از مزارع كشاورزي اين شهرستان آغاز شد.

احمد باقري روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: از مجموع مزارع زير كشت گندم شهرستان، 12 هزار هكتار آن آبي و هفت هزار و 500 هكتار آن ديم است كه پيش بيني مي شود 60 هزار تن محصول از آن برداشت شود.
وي گفت: همچنين در سطح شهرستان نيز 12 هزار هكتار از مزارع به كشت محصول جو اختصاص مي يابد كه پنج هزار هكتار آن آبي و هفت هكتار ديگر نيز به صورت ديم است.
باقري با بيان اينكه كشت پاييزه از روز گذشته در سطح شهرستان آغاز شده افزود: كشاورزان به منظور بهره وري بيشتر از مزارع نسبت به آماده سازي زمين ها از اواخر شهريور ماه اقدام كرده و از بذر ضد عفوني و اصلاح شده مناسب استفاده مي كند تا راندمان توليد محصول با افزايش روبرو شود.
وي گفت: علاوه بر كشت گندم و جو ، از هفته گذشته نيز 2هزار هكتار از مزارع اين شهرستان زير كشت محصول كلزا رفت.
وي با توصيه به كشاورزان در خصوص رعايت بازه زماني مشخص در هنگام كشت محصول گفت: با هماهنگي هاي به عمل آمده براي ضد عفوني محصولات كشاورزان كود و سم مناسب در سطح شهرستان آماده ارائه به كشاورزان است و در اين زمينه جاي نگراني وجود ندارد.
باقري با تاكيد بر لزوم بيمه محصولات كشاورزي گفت: با توجه به تغييرات ناگهاني هوا هر ساله خساراتي به محصولات كشاورزان وارد مي شود لذا كشاورزان بايد نسبت به بيمه محصولات خود اقدام كنند.
وي در ادامه به ميزان برداشت محصول گندم از مزارع اين شهرستان اشاره كرد و گفت: امسال از مزارع اين شهرستان 75 هزار تن گندم برداشت شد كه در مقايسه با سال گذشته 35 درصد افزايش محصول داشته كه علت آن بالا بودن مزارع كشت آبي در شهرستان است.
شهرستان نهاوند قطب كشاورزي استان همدان است كه در بسياري از محصولات كشاورزي و باغي مقام اول استان را دارد.
از عمده ترين محصولات توليدي بخش كشاورزي نهاوند مي توان به گندم ، جو ، ذرت ، كلزا ، آفتاب گردان ، چغندر قند ، گشنيز ، نخود و لوبيا ، خيار ، سيب ، هلو ، شليل ، انواع آلو ، گردو ، گيلاس و ديگر محصولات باغي اشاره كرد.
در شهرستان نهاوند بيش از 75 هزار هكتار زمين قابل كشت از نوع آبي و ديمي است كه بيش از 50 هزار هكتار آن زير كشت انواع محصولات كشاورزي و باغي قرار مي گيرد.
شهرستان نهاوند با جمعيتي نزديك به 190 هزار نفر در 105 كيلومتري جنوب استان همدان واقع شده است.
2087/7525 خبرنگار: وحيد سيفي** انتشاردهنده: زهرا پيرنيا

سرخط اخبار استان‌ها