۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۲۴
کد خبر: 82104525
T T
۰ نفر

سرمایه گذاران هلندی متقاضی تولید زعفران در مرند

۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۲۴
کد خبر: 82104525
سرمایه گذاران هلندی متقاضی تولید زعفران در مرند

تبریز- ایرنا - فرماندار شهرستان ویژه مرند از تمایل سرمایه گذاران هلندی برای مشاركت در تولید زعفران در این شهرستان خبر داد و گفت: مرند با دارا بودن اقلیم مناسب، بهترین نقطه شمال غرب كشور برای كشت محصولات كشاورزی با مصرف آب كم به خصوص زعفران است.

به گزارش ایرنا، تقی كرمی روز سه شنبه در دیدار با هیات خارجی پنج نفری از كشور هلند افزود: در حال حاضر در این شهرستان 115 هكتار از اراضی كشاورزی به كشت زعفران اختصاص یافته است كه طبق برنامه تدوین شده این مقدار در سال 1399 شمسی به 300 هكتار افزایش می یابد.
كرمی اظهار كرد: در سال گذشته شهرستان مرند با تولید 400 كیلوگرم زعفران توسط 198 كشاورز زعفران كار، به عنوان قطب تولید این محصول در شمال غرب كشور شناخته شد.
فرماندار شهرستان ویژه مرند گفت: این شهرستان در زمینه خرید پیازچه زعفران از كشور هلند، واگذاری اراضی كشت زعفران و صادرات آن به نام شهرستان مرند و فرآوری تحت لیسانس كشور هلند آماده همكاری است.
رییس هیات پنج نفری سرمایه گذاران كشور هلند گفت: سفر این هیات به مرند با هدف افزایش همكاری در خصوص كشت محصولات با مصرف آب كم همچون زعفران و گل محمدی است.
روبرت وندر تانگ/ Robert vander tang/ افزود: با توجه به تحقیق های انجام شده و مشاهده كیفیت بالای زعفران در مزارع مرند، این كشور آماده همكاری در زمینه افزایش كشت زعفران در این شهرستان است.
وی به وجود تكنولوژی روز دنیا در كشور هلند در خصوص كشت زعفران اشاره كرد و گفت: در صورت تحقق این همكاری می توان شاهد افزایش سه برابری كشت این محصول در شهرستان مرند بود.
وی به كشت سنتی زعفران در مرند اشاره كرد و گفت: پرورش پیازچه زعفران در مرند به روش سنتی هفت سال طول می كشد اما با اجرای روش پرورش صنعتی در این شهرستان می توان پیازچه زعفران را در مدت زمان كمتر از یك سال پرورش داد و شاهد افزایش تولید این محصول گران قیمت در مرند بود.
وی گفت: تولید این محصول در هلند با توجه به بارندگی مداوم با مشكل مواجه است اما زعفران هلند در طول سال به 23 كشور جهان صادر می شود.
این هیات طی بازدید از مزارع كشت زعفران در شهر بناب مرند و پرورش گل محمدی، این محصولات را در سطح بالای كیفی ارزیابی كردند و مشاركت بیشتر دو كشور در بحث تبادل اطلاعات در زمینه كشاورزی را خواستار شدند.
مرند با حدود 240 هزار نفر جمعیت در 71 كیلومتری تبریز، مركز آذربایجان شرقی قرار دارد.
3072/518 /1596
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد