بازدید 10769

3 نکته درباره یارانه نان در بودجه سال 96

تثبیت قیمت نان وظیفه همه دولت‌هاست و این مساله بیش از اینکه به حوزه کشاورزی مربوط باشد، یک حرکت استراتژیک در راستای تنظیم بازار است. در نتیجه زمانی که برای تنظیم بازار نان بودجه‌ای را در نظر می‌گیریم باید آن را در ردیف خاص خودش قرار دهیم.
کد خبر: ۶۴۶۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶ 06 December 2016
به گزارش جهان صنعت، 3 نکته درباره یارانه نان در بودجه سال 96 به شرح زیر است:

1- لایحه بودجه سال آینده سرانجام تقدیم مجلس شورای اسلامی ‌شد. در این لایحه به بخش کشاورزی 1138 میلیارد تومان یارانه تعلق‌ گرفته که بیش از 92 درصد آن برای نان در نظر گرفته ‌شده است. این یارانه در واقع به زنجیره آرد و نان تعلق می‌گیرد. ثبات قیمت نان سیاستی است که همه دولت‌ها آن را در پیش می‌گیرند. تورم نان همواره کنترل می‌شود تا نان با قیمت ثابتی به دست مردم برسد. قیمت خرید تضمینی گندم از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم تا سال‌جاری رو به افزایش است با این ‌وجود دولت اصرار دارد قیمت نان را ثابت نگه دارد و به همین منظور یارانه این بخش هر سال رشد می‌کند. دولت گندم را از کشاورز در طرح خرید تضمینی خریداری می‌کند اما با قیمت ثابتی به آسیابان تحویل می‌دهد و آردی هم که آسیابان به خبازی‌ها می‌دهد، قیمت ثابتی دارد و در نهایت نان با قیمت ثابت به دست مردم می‌رسد. 

2- مدت‌هاست نانوایی‌های صنعتی از آرد یارانه‌ای استفاده نمی‌کنند و آرد را با قیمت آزاد خریداری می‌کنند. در ماده «110» برنامه پنج‌ساله پنجم قید شده است که تمام خدمات و امکانات دولتی برای نانوایان اعم از سنتی و صنعتی باید از یک ضریب برخوردار باشد بااین‌وجود نانوایان صنعتی از آرد با قیمت آزاد استفاده می‌کنند. در واقع این واحدها آرد را با قیمت هزار و 400 تا هزار و 500 تومان می‌خرند در حالی‌ که واحدهای سنتی‌پز آرد یارانه‌ای دولت را با قیمت 830 تومان خریداری می‌کنند. این اختلاف قیمت باعث شده مصرف‌کنندگان خرید نان سنتی را به نان صنعتی ترجیح دهند. این در حالی است که دولت برنامه داشت تا پایان سال 94، 40 درصد از نان کشور را از طریق واحدهای نان صنعتی تامین کند که متاسفانه در این زمینه عقبگرد داشتیم و امروز شاهد هستیم که نان صنعتی سهم ناچیزی در تامین نان موردنیاز مردم کشور دارد. 

3- سرانه مصرف نان و به‌طورکلی گندم در ایران بالاست. سرانه مصرف گندم هر ایرانی 170 کیلوگرم است. هرچند سرانه مصرف نان روند کاهشی دارد اما 130 تا 140 کیلوگرم برآورد شده است. این اعداد نشان می‌دهد که بخش اعظمی از امنیت غذایی کشورمان به نان وابسته است. نان از گذشته غذای اصلی و پایه‌ای مردم ما بوده و از تقدس خاصی نزد ایرانیان برخوردار است. با توجه به این مساله باید در قوانین بودجه‌ای کشور ردیف مجزایی از ردیف کشاورزی را برای نان در نظر بگیریم نه اینکه یارانه نان را در سبد بخش کشاورزی قرار دهیم. تثبیت قیمت نان وظیفه همه دولت‌هاست و این مساله بیش از اینکه به حوزه کشاورزی مربوط باشد، یک حرکت استراتژیک در راستای تنظیم بازار است. در نتیجه زمانی که برای تنظیم بازار نان بودجه‌ای را در نظر می‌گیریم باید آن را در ردیف خاص خودش قرار دهیم. 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان