خسارت آفت سفيدك داخلي وضعيت تاكستان ها را بحراني كرد

بجنورد- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان شملي با اشاره به خسارت شديد به باغ هاي انگور به دليل شرايط محيطي گفت: خسارت سفيدك داخلي انگور، تاكستان هاي اين استان را در وضعيت بحراني قرار داده است.

به گزارش ايرنا عبدالله يوسفي روز سه شنبه در كارگروه تخصصي خشكسالي، سرمازدگي و مخاطرات اين استان اظهار كرد: بين 10 تا 100 درصد باغ هاي انگور اين استان از ناحيه آفت سفيدك داخلي خسارت ديده اند.
وي افزود: در مجموع آفت سفيدك داخلي به 40 درصد تاكستان هاي خراسان شمالي خسارت وارد كرده است كه ميزان خسارت 810 ميليارد ريال برآورد شده است.
در خراسان شمالي 16 هزار هكتار تاكستان وجود دارد.
وي اشاره اي به باران هاي فصل بهار و اوايل تابستان كرد و افزود: از نظر بارندگي در سال آبي جاري 260 ميلي متر بارش باران داشته ايم كه نسبت به مدت مشابه پارسال 15 درصد و دوره آماري 12 درصد رشد داشته ايم كه علاوه بر اين رشد در زمستان نيز بارش برف و روز هاي يخبندان نيز محدود بوده است كه اين امر شرايط و بسترهاي لازم را براي آفات نباتي و بيماري ها فراهم كرده است.
وي افزود: با وجود اقدامات فني و ترويجي كه در سطح باغات اين استان داشته ايم اما متاسفانه سفيدك داخلي انگور خسارت زيادي به تاكستان هاي اين استان وارد كرده است كه از مديريت بحران و استانداري مي خواهيم در اين خصوص كارگروه بحراني تشكيل دهند و اين موضوع را به وزارت جهاد كشاورزي و سازمان مديريت بحران كشور ارجاع دهند تا به عنوان بحران تعريف شود.
وي با بيان اينكه ميزان خسارت فراگير بوده است و همچنين شرايط از دست تاكداران به علت بارش باران و رطوبت بالا و رشد چشم گير سفيدك خارج بوده است افزود: متاسفانه بيشتر باغ داران اين استان خرده مالك هستند.
وي گفت: مبارزه با اين افت از اختيار تاكداران خارج شده است و حتي در باغ هايي كه چندين بار مبارزه و سمپاشي نيز شده است آفت وجود دارد.
وي هزينه ها مبارزه را بسيار بالا دانست و افزود: برخي از تاكداران هم اكنون از عهده هزينه ها بر نمي آيند و حتي كشاورزاني هستند كه باغ هاي خود را رها كرده اند.
وي با بيان اينكه خسارت ها جدي است افزود: بايد كشاورزان از نظر توان مالي با ارائه تسهيلات بانكي كمك شوند تا بتوانند باغ هاي خود را اصلاح و تقويت كنند.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي در بخش ديگري از سخنانش گفت: با وجود اينكه از طريق مجموعه فني توصيه ها و پيش بيني هاي لازم صورت گرفته بود اما شرايط كنترلي نبوده است چرا كه بيماري قارچي كنترل نمي شود و تنها پيش بيني مي شود.
وي با بيان اينكه تنها سرعت رشد كم شده است افزود: اما اگر دوباره شرايط اقليمي فراهم شود رشد آفت را خواهيم داشت و از هم اكنون تنها بايد به فكر احيا و بازسازي وضعيت باغ ها باشيم تا اين تاكستان ها را حفظ كنيم.
وي در خصوص سن گندم نيز گفت: در سال زراعي جاري در 27 هزار هكتار از گندم زار هاي اين استان نسبت به اين افت مبارزه شد كه اين سطح در سال گذشته دو هزار هكتار بوده است.
يوسفي افزود: با وجود اينكه در سال زراعي اخير مشكلات در خصوص سن گندم داشته ايم اما گندم خوب و مرغوب تحويل سيلوها داده شده است.
خراسان شمالي 344 هزار هكتار عرصه كشاورزي دارد كه سالانه بيش از دو ميليون و 500 تن انواع محصول كشاورزي زراعي و باغي و همچنين دامي توليد مي شود.
در خراسان شمالي بيش از 40 هزار هكتار باغ وجود دارد كه از مجموع اين ميزان 16 هزار هكتار مربوط به تاكستان ها است كه سالانه بيش از 165 هزار تن انواع انگور توليد مي شود.
اين كارگروه با حضور مسئولان و كارشناسان سازمان جهاد كشاورزي در سالان اجتماعات اين سازمان تشكيل شد.
3007/1744

سرخط اخبار استان‌ها