۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۲۸
کد خبر: 82402949
T T
۰ نفر
159 واحد توليدي نيمه فعال و راكد كشاورزي  در استان اردبيل وارد چرخه توليد شد

اردبيل - ايرنا - رييس سازمان جهاد كشاورزي استان اردبيل گفت: در سال جاري 159 واحد توليدي نيمه فعال و راكد در بخش كشاورزي در اين استان وارد چرخه توليد شد.

به گزارش ايرنا ، عديل سروي روز پنجشنبه در جلسه شوراي اداري استان افزود: اين واحدها در راستاي عملياتي كردن سياست هاي ابلاغي از سوي وزارت جهاد كشاورزي در بحث فعال كردن مراكز توليدي نيمه فعال و راكد در بخش هاي گلخانه و قارچ ، دام و طيور ، صنايع تبديلي و تكميلي ، شيلات و آبزيان با صرف 840 ميليارد ريال رونق گرفتند.
وي گفت: استان اردبيل در توليد عدس و كلزا رتبه اول كشوري در توليد سيب زميني ، سويا ، هلو و شليل ،پرورش گاو ميش رتبه دوم ، در توليد عسل رتبه سوم ، توليد گندم و چغندر قندر رتبه پنجم و توليد حبوبات رتبه هفتم كشوري را به خود اختصاص داده و 10 درصد جوجه يك روزه كل كشور را نيز تامين مي كند.
او اظهار كرد: در سال گذشته در سطح بيش از 6 هزار هكتار كشت پاييزه انتظاري حبوبات را در استان شاهد بوديم كه اين امر براي استفاده بهتر از نزولات آسماني و مقابله با سرما و خشكسالي صورت گرفت زيرا هر سال بسياري از كشاورزان در كشت بهاره اين محصول دچار خسارت هاي جبران ناپذيري مي شدند.
وي گفت: موفقيت اين طرح بقدري قابل توجه بود كه استان اردبيل در سال گذشته موفق شد با كشت پاييزه انتظاري حبوبات رتبه اول كشوري را به خود اختصاص دهد.
سروي يكي از اهداف مهمي كه در راستاي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي و سياست تغيير الگوي كشت در استان دنبال مي شود را مقابله با خشكسالي و كمبود آب دانست كه در اين زمينه در سه سال گذشته بيش از 110 تن بذر علوفه از جمله ماشك ، خلر ، قره يونجه و يونجه همداني در بين كشاورزان توزيع شده تا در ديم زارها و اراضي كم بازده بكار گرفته شده و با غلبه بر بحران كم آبي زمينه رشد و ترقي بخش كشاورزي استان بيش از پيش فراهم شود.
ميزان كل اراضي كشاورزي اعم از باغي و زراعي استان اردبيل 778 هزار هكتار است كه رتبه اول كاربري كشاورزي در سطح ملي را به خود اختصاص داده است.
استان اردبيل داراي 225 هزار هكتار اراضي آبي ، 515 هزار هكتار اراضي ديم و 38 هزار هكتار اراضي باغي است كه سالانه بيش 4.5 ميليون تن انواع محصولات زراعي ، باغي و دامي را توليد مي كند.
خبرنگار: گيتي طالبي ** انتشار دهنده: سيفعلي موسي زاده
6018/6016

سرخط اخبار استان‌ها