۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۰:۰۵
کد خبر: 82334167
T T
۰ نفر
سالیانه 11میلیارد مترمكعب آب از كشورخارج می شود

سنندج - ایرنا- معاون آب و خاك وزیرجهاد كشاورزی گفت: سالیانه بیش از11 میلیارد مترمكعب از روان آب ها از مرزهای كشور خارج می شود.

علیمراد اكبری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: قسمتی از روان آب كشور به دریای خزر، قسمتی در خوزستان به خلیج فارس و قسمتی در نوارهای مرزی وارد كشورهای همسایه می شود.
وی اضافه كرد: دولت تدبیر و امید، وزارت نیرو و جهاد كشاورزی پروژه مشتركی برای مهار روان آب ها در برنامه دارند و دولت برای این منظور بیش از 10 ملیلیارد دلار را از صندوق توسعه ملی اختصاص داده است.
وی اظهار كرد: بیش از یك میلیون و 200 هزار هكتار از اراضی كشور درعرصه این پروژه قرار گرفته و زمان اتمام پروژه در سال 1397 است.
معاون وزیرجهاد كشاورزی گفت: طبق برنامه ششم توسعه آب و محیط زیست خط قرمز نظام جمهوری اسلامی بوده و تمام نهادهای كشور موظف به صیانت از این 2 مقوله مهم هستند.

**كشت گیاهان پرمصرف به مزارع گلخانه ای منتقل می شود
معاون آب و خاك وزیر جهاد كشاورزی گفت: این وزارتخانه برنامه هایی برای جایگزینی كشت گیاهان پرمصرف با گیاهانی با مصرف آب كم در دست اقدام دارد.
اكبری افزود: طبق این برنامه كشت برخی از محصولات از جمله صیفی جات و سبزی جات كه نیاز بسیار بالایی به آب دارند به مزارع گلخانه ای منتقل می شوند.
وی اضافه كرد: در كشت گلخانه ای مصرف آب به كمتر از 10 درصد كاهش پیدا می كند و میزان بهره وری نیز 10 برابر افزایش پیدا می كند.
وی اظهار كرد: در برخی محصولات نیز كه قابلیت كشت گلخانه ای ندارند، آبیاری محصولات به صورت میكرو(قطره ای) انجام می شود.
به گفته وی آبیاری این روش در كشور جوابگو بوده و سال زراعی گذشته 25 هزار هكتار از مزارع گندم به شیوه قطره ای و به روش های نوین آبیاری شده بود.

**350 هزار حلقه چاه غیرمجاز در كشور وجود دارد
معاون آب وخاك وزیر جهاد كشاورزی گفت: 350 هزار حلقه چاه غیرمجاز در كشور وجود دارد و به صورت غیرقانونی قسمتی از آب های كشور از این طریق به غارت می رود.
اكبری افزود: وزارت نیرو برای تعادل بخشی به آب های زیرزمینی برنامه دارد و مسدودكردن چاهای غیرمجاز بخشی از این برنامه است.
وی اضافه كرد: وزارت نیرو برای صیانت از منابع آبی زیر زمینی حدود هشت هزار چاه غیرمجاز را مسدود كرده است.
وی اظهار كرد: بخشی از برنامه های تعادل بخشی منابع زیرزمینی كشور شامل بهینه سازی مصرف آب و توسعه روش های نوین آبیاری در حوزه جهاد كشاورزی قرار دارد.
معاون آب و خاك وزیر جهاد كشاورزی گفت: 85 درصد هزینه های تجهیز مزارع به سامانه های آبیاری به صورت بلاعوض به كشاورزان پرداخت می شود.
اكبری افزود: جهادكشاورزی به كشاورزانی كه تمایل به بكارگیری سامانه های آبیاری تحت فشار داشته باشند، 85 میلیون ریال برای هر هكتار پرداخت می كند.
وی با اشاره به اینكه یكی از اهداف اصلی در زیر بخش آب و خاك كشاورزی ارتقای بهره وری آب بوده، اضافه كرد: مسیر توسعه افقی در كشاورزی باید به توسعه عمودی تغییر پیدا كند و به ازای مصرف هر مترمكعب آب میزان بهره وری بالا برود.
معاون وزیر جهاد كشاورزی روز دوشنبه برای كلنگ زنی طرح آبرسانی شبكه سد گاران مریوان به كردستان سفر كرده بود.
در قالب طرح شبكه آبیاری سد گاران مریوان یك هزار و 640 هكتار از زمین های زراعی هشت روستای شهرستان مریوان به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز می شوند.
سد گاران با ظرفیت 92 میلیون مترمكعب بر روی رودخانه گاران مریوان احداث شده است كه سالانه 44 میلیون مترمكعب آب آن برای بخش كشاورزی و 13.5 میلیون مترمكعب آن برای محیط زیست (حقابه) اختصاص پیدا می كند.
مریوان دارای 23 هزار هكتار زمین زراعی است كه هشت هزار و 400 هكتار آن به صورت آبی كشت می شود.
شبك 3020/6108 / 1064
**خبرنگار: عبدالله رحمانی** انتشار دهنده : فرشاد محسن زاده
۰ نفر